Verhuizing doorgeven
Verhuist u naar of binnen Ridderkerk? Geef dan uw nieuwe adres aan ons door. Doe dit uiterlijk 5 dagen na uw verhuizing. U kunt uw verhuizing ook eerder doorgeven.
Verhuist u van Ridderkerk naar een andere gemeente? Geef uw verhuizing dan aan uw nieuwe gemeente door.
Vul het formulier Verhuizing doorgeven in. U heeft hiervoor nodig:
- uw DigiD;
- datum verhuizing;
- uw nieuwe postcode en huisnummer.
Afhankelijk van uw situatie moet u de volgende documenten meesturen:
- een koop- of huurcontract van uw nieuwe woning;
- gaat u bij iemand anders inwonen, dan heeft u toestemming van de hoofdbewoner van het adres nodig. Vul het formulier verklaring van inwoning in. Stuur ook een kopie van het legitimatiebewijs van de hoofdbewoner mee.
Inwonen
Denk bij inwonen aan:
- samenwonen met uw partner op zijn of haar huuradres (ook als u met uw partner getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap heeft)
- inwonen bij uw ouders
Let op: Voor de hoofdbewoner kan (tijdelijke) inwoning nadelige financiële gevolgen hebben. Bijvoorbeeld voor toeslagen, gemeentelijke belastingen en uitkering.
- Neem dan contact met ons op. Samen kijken we naar een passende oplossing.
- Of vul het contactformulier in met uw vraag of opmerking.
- Heeft u hulp nodig bij het invullen van het formulier? Kijk voor meer informatie op de pagina Hulp bij invullen formulieren of de pagina Hulp bij taal, rekenen en digitale vaardigheden.
- Heeft u nog geen DigiD? Vraag dan eerst DigiD aan.
- U geeft uw verhuizing door vanaf 4 weken voor de verhuisdatum tot maximaal 5 dagen erna. De verhuisdatum is de datum van de adreswijziging.
- Geeft u uw verhuizing later door? Dan wordt de dag waarop u de verhuizing doorgeeft de datum van uw adreswijziging.
- Als u te laat bent met het doorgeven, dan kan dit gevolgen hebben voor bijvoorbeeld uw huurtoeslag, studiefinanciering, gemeentelijke belastingen of uitkering.
- iedereen die 16 jaar of ouder is;
- ouders, voogden of verzorgers voor kinderen jonger dan 18 jaar;
- voor elkaar, als u op hetzelfde adres woont:
- ouders en hun meerderjarige kinderen;
- echtgenoten of geregistreerde partners.
- staat u onder curatele? Dan geeft de curator uw verhuizing door;
- het hoofd van een instelling voor gezondheidszorg voor een persoon die daar woont of gaat wonen.
Wij geven uw nieuwe adres door aan alle instanties die deze gegevens nodig hebben. Bijvoorbeeld:
- de Belastingdienst;
- politie;
- brandweer;
- ziekenhuizen.
Kijk voor meer informatie op de website van de Rijksoverheid. De instanties die uw gegevens van ons krijgen, bewaken uw privacy. Zij gebruiken uw gegevens alleen om hun taken uit te voeren.
Komt u nieuw in onze gemeente wonen? Heeft u een bijstandsuitkering, Wmo-voorziening of een andere voorziening bij uw huidige gemeente? Dan loopt dit niet automatisch door. Vraag de uitkering of voorziening opnieuw bij gemeente Ridderkerk aan.