Betekenisvolle H1

Belangrijkste boodschap staat in eerste alinea en is maximaal 4 regels. Schrijf actief (geen kunnen, zullen, zouden), gebruik korte zinnen in B1. Bevat geen vragen. Is begrijpelijk zonder context. Verdere verdieping onder eerste alinea (gebruik bij 2 of meer vragen ‘uitklap’, anders kopjes).

  • Voeg een hoofdpagina toe aan de “Terug” knop. Laat leeg als er geen hoofdpagina is.
  • Check op overbodige/dubbele informatie, dit verwijderen.
  • Belangrijke zoekwoorden opnemen in tekst of toevoegen bij ‘gegevens’ aan ‘synoniemen’.
  • Indien nodig: call to action. Knop met vormgeving ‘default’. Niet meer dan 1 button. Voorbeeld:

Titel H2

Zorg dat de meest bekeken informatie bovenaan staat. Maak een uitklap per thema/doelgroep. Logisch clusteren van informatie, wat kan bij elkaar? Kies je voor uitklap? Dan geen kopjes erboven! Lees de schrijfwijzer hieronder voor alle tips!

Tussenkop

  • Beschrijving inhoud paragraaf
  • Max 50 tekens.

Schrijfstijl (toegankelijkheid)

  • Schrijf actief en B1 (simpele woorden, geen jargon)
  • Gebruik altijd u (geen je/jij)
  • Afkortingen (voluit schrijven en daarna afkorting zoals: Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie Heffing en Waardebepaling (SVHW)
  • Opsomming: hoofdletter, hele zinnen eindigen met punt (.), geen hele zinnen geen punt, gebruik geen ;
  • Afbeeldingen: draagt deze belangrijke informatie over? Dan alt tekst toevoegen (denk aan logo). Heb je een infographic dan tekst ook eronder uitschrijven. Alleen digitale kaarten van Arcgis (geen GoogleMaps etc.)
  • Video: alleen YouTube en als het ondertiteld is
  • Linkjes: betekenisvol, geen ‘klik hier’ maar ‘Ga naar de website van de Rijksoverheid
  • PDF moet toegankelijk (gemaakt) zijn
  • Naam PDF: Begint met hoofdletter, onderwerp, gebruik geen afkorting (zoals RIB/MER) of versie (zoals DEF, 2.0), datum (23 maart 2022)

Getallen

  • Cijfers getallen: numeriek zoals 1
  • Rangtelwoorden: uitschrijven (eerste)
  • Bedragen: € 1.000,00
  • Telefoonnummer: 14 0180 of 0180 69 83 98 of 06 46 98 63 26 en aanklikbaar
  • Data: dinsdag 4 oktober 2022
  • Tijden: 10.15 – 10.30 uur.

Bekijk ook de styleguide eens!