Reacties Verkeer en parkeren

Op 9 en 11 december 2024 waren er inloopbijeenkomsten over de herinrichting van Park Maasdonck. Tijdens deze bijeenkomsten en in reacties die later werden ontvangen, gaven bewoners en andere betrokkenen verschillende opmerkingen en voorstellen. Hieronder staat een samenvatting van de reacties, samen met de antwoorden en de maatregelen die genomen zullen worden.

Reactie:
Het plaatsen van extra ‘fietsnietjes’ lijkt mij overbodig. Bij elke ingang staan er nu twee. Daar staan meestal maar 1 of 2 fietsen bij.
Antwoord:
Bedankt voor de reactie. We zullen er niet meer bij plaatsen. Wel vervangen we de fietsnietjes, zodat ze beter in het ontwerp passen.

Reactie:
Elektrische laadpalen bij de Werfkade.
Antwoord:
Hiervoor zijn verschillende opties bekeken. Uiteindelijk is het niet mogelijk gebleken dichtbij de Werfkade extra laadpalen te realiseren. Dat komt omdat er niet aangesloten kan worden op bestaande elektriciteitsleidingen. Er moet een nieuwe leiding worden aangelegd en inderdaad moet er met een aannemer worden gewerkt die in vervuilde grond kan werken (met de benodigde meldingen). Dit brengt behoorlijk hoge extra kosten voor de gemeente met zich mee terwijl er al meerdere laadpalen zijn in de omringende straten en daarom wordt het niet aangelegd. Dit is eerder ook gecommuniceerd met het VvE bestuur.

Reactie:
Misschien een idee om de parkeervakken één meter naar binnen op te schuiven. De auto’s worden groter. Ze steken dan minder uit. Ook is er meer zicht op de rijbaan met achteruit steken. Het vak kan aan de rijweg kant 1/2 meter korter worden wat het in en uitdraaien makkelijker gemaakt wordt. Nadeel kan wel zijn dat de weg wat rechter wordt dus sneller gereden bij de huidige betonnen bakken
Antwoord:
De mogelijkheden hiervoor worden nader bekeken.

Reactie:
De kabelgoot niet vervangen voor de kleine boldertjes of Amsterdammertjes. Deze worden waarschijnlijk vaak aangereden met achteruit rijden. Ook kunnen dan bijvoorbeeld verhuiswagens of hulpdiensten niet meer half over de kabelgoot heen staan en dan blokkeren ze de weg.
Antwoord:
We zullen hier geen boldertjes of Amsterdammertjes toepassen. Uit de reacties begrijpen we dat het kunnen overrijden van deze afscherming belangrijk is. Het is de bedoeling dat deze afscheiding het onderscheid tussen het wandelpad en de weg duidelijker maakt. We zullen kijken naar andere manieren om dit te realiseren.

Reactie:
Worden de parkeerplaatsen, die bij de pier worden weggehaald elders gecompenseerd?
Antwoord:
Uit parkeeronderzoek blijkt dat de parkeerplaatsen aan het begin van de pier nauwelijks worden gebruikt (door maximaal 1 of 2 auto’s). Deze parkeerplaatsen worden ook nauwelijks gebruikt op tijden waarop het elders in de buurt drukker is. Omdat wij veel klachten kregen over de mensen die daar in geparkeerde auto’s staan, hebben we bedacht dat we deze parkeerplaatsen weghalen en er een groene inrichting voor maken. Op de Werfkade is wel ruimte om een paar extra parkeervakken te maken.

Reactie:
Bij het uitbreiden van de parkeerplaatsen Werfkade rekening houden met de woningen begane grond.
Antwoord:
Op dit moment zijn er al parkeerplaatsen direct gelegen aan de woningen op de begane grond. Deze ramen kijken net over de auto’s heen.

Reactie:
Op de hoek Pontonweg en de weg achter de gebouwen van de Werfkade wordt ook geparkeerd? Kan hier extra parkeerplaats komen.
Antwoord:
Er is vorig jaar in de hele buurt parkeeronderzoek uitgevoerd op verschillende tijdstippen en dagen. Hieruit is gebleken dat er op de drukste momenten in de buurt nog wel parkeerplaatsen beschikbaar zijn. Alleen zal er wat verder van huis geparkeerd moeten worden. Dit onderzoek geeft geen inzicht in het verkeerd parkeren. We laten daarom opnieuw onderzoek uitvoeren om dit te onderzoeken (op verschillende tijdstippen en dagen). Aan de hand van de uitkomsten bepalen of het aanleggen van nieuwe parkeerplaatsen noodzakelijk is.

Reactie:
Bord alleen bestemmingsverkeer plaatsen op de Werfkade.
Antwoord:
Uit het parkeeronderzoek blijkt dat er op de Werfkade vaak nog wel parkeerplaatsen beschikbaar zijn. We willen deze beschikbaar houden voor mensen, die in de achtergelegen buurt wonen. Als de parkeerplaatsen goed worden gebruikt, kunnen er ook geen ongenode gasten op komen te staan.

Reactie:
Er zijn de buurt bij de laagbouwwoningen te weinig parkeerplaatsen. Mensen parkeren op plekken waar het niet mag. Kunnen er daarom extra parkeerplaatsen worden aangelegd?
Antwoord:
Er is vorig jaar in de hele buurt parkeeronderzoek uitgevoerd op verschillende tijdstippen en dagen. Hieruit is gebleken dat er op de drukste momenten in de buurt wel nog parkeerplaatsen beschikbaar zijn. Alleen zal er wat verder van huis geparkeerd moeten worden. Dit onderzoek geeft geen inzicht in het verkeerd parkeren. We laten daarom opnieuw onderzoek uitvoeren om dit te onderzoeken (op verschillende tijdstippen en dagen). Aan de hand van de uitkomsten bepalen of het aanleggen van nieuwe parkeerplaatsen noodzakelijk is.