‘Wat zijn de (on)mogelijkheden en wensen voor Centrum Oost?’ Die vraag stond centraal tijdens de tweede participatieronde op dinsdag 19 november. De inloopbijeenkomst was tussen 16.30 en 19.00 uur in het gemeentehuis van Ridderkerk. Naar inschatting zijn er 40 tot 50 bezoekers geweest; waarvan de helft werkzaam is in het gebied en de andere helft woont in het plangebied of de directe omgeving.
Op 3 momenten was er een korte presentatie. We vertelden over de opgehaalde kwaliteiten, aandachtspunten en kansen. We hebben een analyse gedaan in het gebied. Hieruit zijn 4 thema’s naar voren gekomen, die we op de avond hebben toegelicht. In de andere ruimte waren de analyse en thema’s zichtbaar op posters, waarbij aanwezigen opmerkingen en voorkeuren konden aangeven. Verder was er een grote kaart van het plangebied waarop belanghebbenden fiches konden plaatsen. Bij deze kaart werden gesprekken gevoerd over wensen van het toevoegen en/of aanpassen van woningen, bedrijven, kwalitatieve openbare ruimtes en verbindingen.
De reacties van de aanwezigen waren wisselend. Een deel heeft zorgen om de huidige situatie; een ander deel vindt de huidige situatie prima en ziet geen reden tot wijziging; weer een ander deel ziet kansen voor met name woningbouw. Er zijn dus tegengestelde belangen, en de kaart werd dan ook continu gewijzigd. In dit verslag zetten we de uitkomsten van de tweede participatieronde op een rij.
Reacties op de analyse
Op basis van de eerste participatieronde en meerdere locatiebezoeken heeft het stedenbouwkundige bureau Urban Synergy een SWOT-analyse opgesteld. De kwaliteiten, aandachtspunten, kansen en bedreigingen in het gebied zijn afzonderlijk van elkaar in kaart gebracht en vervolgens met elkaar vergeleken. De bezoekers van de tweede participatieronde kunnen zich vinden in de analyse. Er zijn 5 aanvullingen genoemd die Urban Synergy in de analyse zal verwerken:
- Niet alleen op de Noordenweg, maar ook in de Havenstraat wordt te snel gereden.
- Tijdens de eerste bijeenkomst werd aangegeven dat het parkeerterrein voor vrachtwagens in de Gieterijstraat nauwelijks gebruikt wordt. Tijdens de tweede bijeenkomst werd door meerdere mensen aangegeven dat het terrein juist regelmatig vol staat in de weekenden en op doordeweekse avonden.
- Bij het aandachtspunt ‘laden en lossen supermarkt geeft conflicten door zware vrachtwagens op kleinschalig historisch dijklint’, wordt door bezoekers aangegeven dat dit schade veroorzaakt aan de monumentale panden.
- Houd rekening met bodemverzakking in het gebied.
- Het plangebied is een boringsvrijezone nabij een grondwaterwingebied.
Reacties op de 4 thema’s
De bewoners benadrukken het belang van de dorpse schaal van de linten om en in het gebied (Havenstraat, Ringdijk, Westmolendijk). Er is dan ook bezorgdheid over de hoogte van gebouwen. Er is een gemengde mening onder de aanwezigen over de uitwerking van een ‘waardig entree’ tot het centrum. Sommigen staan erop de authenticiteit te bewaren, anderen zien kansen voor een markante entree naar de wijk.
Daarnaast gaven de belanghebbenden aan dat laden en lossen momenteel storend wordt bevonden, dat er meer eenheid in parkeren is gewenst en dat de sociale veiligheid een aandachtspunt is bij het creëren van aantrekkelijke verblijfsplekken.
Verdeling van wonen en werken
De meeste bezoekers zagen kansen voor woningbouw aan de Noordenweg, doordat het centrum dichtbij is en de hinder van zware bedrijven verder weg is. Dit biedt ook kansen de Noordenweg dan groener, aantrekkelijker en klimaat adaptief in te richten. Aanwezigen zien met name kansen voor seniorenwoningen.
Wel is de (geluids-)hinder van laden en lossen en de aanwezige sportscholen een aandachtspunt in combinatie met wonen. Veel bewoners ervaren deze overlast nu al in het gebied en is daarmee ook een aandachtspunt voor de nieuw te ontwikkelen woningen. Daarnaast geven bewoners van de Ringdijk aan geen inkijk van nieuwe woningen aan de Noordenweg te willen hebben.
Ook hebben velen, met name ondernemers in het plangebied, aangegeven de speciaalzaken en ambachtswinkels in de straat erg te waarderen. Zij pleiten dan ook voor behoud van bedrijven die gericht zijn op consumenten en de mogelijke uitbreiding met voorzieningen zoals een repairshop of voedselbank.
Het noordoosten van het plangebied (locatie Quooker) wordt op de kaart kansrijk aangegeven voor verschillende functies, van bedrijvigheid, wonen tot een park.
De derde ontwikkellocatie die tijdens de sessie is aangewezen, is het gebied van en om de Gamma. Zo is de Gamma van plan te verbouwen en een deel van het pand te verhuren. Ook zien ondernemers kansen voor ontwikkeling op het parkeerterrein voor vrachtwagens
De bouw
Naast milieucategorieën moeten bij de bouw ook trillingen en bodemsanering in 8 worden genomen, vooral in de buurt van de niet-onderheide woningen aan de historische linten en verontreinigde grond van de oude haven. Daarnaast ligt het gebied in een boringsvrije zone door de nabijheid van een grondwaterwingebied. In deze zone is het verboden om kleilagen te doorboren. Zo is een ondergrondse koud-warmte opslag niet mogelijk.
Routes en verbindingen
Uit gesprekken met de bewoners en ondernemers is gebleken dat zij een wandelrondje door het plangebied geen noodzaak vinden. Er wordt wel gewandeld, maar met name naar het centrum. De routes naar de omgeving worden daarom in de ogen van belanghebbenden belangrijker en kunnen een opwaardering gebruiken (groener, kwalitatieve paden, aantrekkelijk zicht). Er is een duidelijk onderscheid in de verschillende verbindingen. Een noordoostelijke voetgangersverbinding naar de bushalte aan de Rotterdamseweg is wenselijk. Aan de zuidoostzijde zijn betere fietsverbindingen van de omliggende wijken door het plangebied gewenst. De doorsteken aan de westzijde naar het centrum moeten kwalitatiever ingericht worden en de routes die daar naartoe leiden zoals de Nijverheidsstraat moeten daarmee ook een kwaliteitsslag krijgen met als uitdaging de vele geparkeerde auto’s en laad-, en losbewegingen.
Tot slot moet de Havenstraat naar het centrum verkeersveiliger worden ingericht. Over op welke manier dat moet worden aangepakt zijn de verschillende belanghebbenden het niet eens. Direct omwonenden pleiten voor eenrichtingsverkeer of een gehele knip in het autoverkeer. Andere belanghebbenden geven aan de autoverbinding naar het centrum belangrijk te vinden.
Op zowel de Noordenweg en Havenstraat wordt momenteel te hard gereden en daarom zijn oversteken voor voetgangers gewenst.
Verblijven
Door een enkeling wordt de behoefte uitgesproken voor een verblijfsplek met klimaat adaptieve ingrepen in het noordelijke deel. Ook het opwaarderen van de groene as in de Havenstraat wordt als kans gezien.
Vervolg
De tweede participatieronde heeft waardevolle input geleverd voor de herontwikkeling van Ridderkerk Centrum Oost. Tijdens deze sessie hebben we tegenstrijdige belangen waargenomen. Ook zien we dat er relatief weinig aandacht is voor het zuidelijk deel van het plangebied. Aan ontwerpbureau, Urban Synergy, de taak om de input te verwerken in een aantal verschillende ontwikkelvarianten. Urban Synergy past de SWOT en dominante thema’s aan en gebruikt deze als uitgangspunt voor de scenario’s. Naar verwachting zal in het voorjaar van 2025 de derde van de 3 participatiebijeenkomsten plaatsvinden. Tijdens deze sessie komen de ontwikkelvarianten aan bod.