Graag willen we de verkeersstromen van en naar het centrum voor alle verkeersdeelnemers zo goed mogelijk regelen. Ook willen we een fijnere openbare ruimte met meer plaats voor groen.
Voor wat betreft de Ontwerpkeuze Centrumring heeft de raad voor de zomer de keuze gemaakt voor een combinatie van beide varianten. Via een ingediend amendement heeft de gemeenteraad verzocht onderzoek te doen naar het instellen van eenrichtingsverkeer op het oostelijke deel van de centrumring voor vrachtwagens en/of bussen. Dat zou betekenen dat voor vrachtwagens en bussen een deel van de centrumring (vanaf de parkeergarage onder het gemeentehuis tot en met de Ridderstraat) eenrichtingsverkeer wordt in plaats van voor alle verkeer. Voor het overige verkeer zou de centrumring dan tweerichtingsverkeer blijven.
Wat was de reden van dit voorstel?
De inrichting van de centrumring is een onderdeel van een visie op het centrum. We willen een centrum dat zowel mensen met de auto als met de fiets of te voet uitnodigt om te verblijven en te kopen, met groen dat goed is voor het klimaat, en met een toegankelijke uitstraling. Wij willen die gemeente blijven met dat centrum waar ook mensen van buiten Ridderkerk graag heen komen om te winkelen, en waar de Ridderkerker zich thuis en veilig voelt. Een toekomstbestendig Ridderkerk.
Het verbeteren van deze verkeersstromen is een uitwerking van verschillende plannen: de Omgevingsvisie, het Ontwikkelperspectief Centrum en Mobiliteitsplan Ridderkerk. Een vrijliggend fietspad was een vereiste voor beide scenario’s. Dit wordt ook in de gekozen variant gehandhaafd.
Geschiedenis
Welke stappen hebben we al genomen? Voor de volledigheid onderstaande tijdlijn.
2024
De planning voor de behandeling van de stukken ziet er zo uit:
- Maart: het Kwaliteitskader Centrumring wordt ter consultatie voorgelegd aan de commissie Samen wonen.
- April: het college stuurt het Beeldkwaliteitsplan Centrumring-Oost en het voorstel voor de Ontwerpkeuze Centrumring door naar de raad.
- Mei: het college stuurt het Beeldkwaliteitsplan Centrumring-Oost en het voorstel voor de Ontwerpkeuze Centrumring door naar de raad.
- 30 mei: behandeling van het Beeldkwaliteitsplan Centrumring-Oost en het voorstel voor de Ontwerpkeuze Centrumring in de commissie.
- 13 juni: behandeling beide voorstellen door de gemeenteraad.
2023
Het ruimtelijk kwaliteitsplan wordt gepresenteerd, samen met een nieuw verkeersonderzoek met twee varianten. Het onderzoeksbureau adviseert het college van burgemeester en wethouders over de meest wenselijke verkeersvariant. Uiteindelijk zal de gemeenteraad begin 2024 een besluit nemen over het voorstel.
2022-2023
In het collegeprogramma zijn de volgende acties opgenomen:
- We gaan een toetsingskader voor de beeldkwaliteit van het centrum ontwikkelen.
- Voor de herinrichting van de centrumring laten we een onderzoek uitvoeren naar het verkeerskundig effect van alle ruimtelijke ontwikkelingen in de invloedssfeer van het centrum op het verkeersnetwerk van het centrum. Op basis van het uitgangspunt ‘vrijliggend fietspad; wordt een nieuwe inrichting van de centrumring gekozen.
- Onderzoek verbeteren verkeersstructuur centrumring.
2021
We werkten het ontwikkelperspectief verder uit door het opstarten van een onderzoek naar een andere inrichting van de centrumring. Een deel van de uitwerking van het Ontwikkelperspectief is het goed regelen van de verkeersstromen van en naar het centrum. We hebben gedeeltelijk eenrichtingsverkeer toen onderzocht en getoetst op draagvlak. De plannen hiervoor waren vlak voor de verkiezingen nog niet naar de raad gegaan ter besluitvorming omdat diverse belanghebbenden nog veel vragen hadden hierbij.
2020
Het Ontwikkelperspectief Centrum en het Mobiliteitsplan Ridderkerk zijn vastgesteld door de raad. Hieraan hebben veel betrokkenen tijdens diverse bijeenkomsten meegewerkt om tot een gedragen plan te komen. Het Ontwikkelperspectief Centrum richt zich op het aantrekkelijker maken van het centrum door meer ruimte te maken voor ontmoeten, groen en het toevoegen van woningen in het centrum. In het Mobiliteitsplan Ridderkerk zoeken we een betere balans tussen autoverkeer en langzaam verkeer.