Verhuizen vanuit het buitenland
U schrijft zich in bij onze gemeente. Hiervoor moet u persoonlijk langskomen op het gemeentehuis. Neem contact met ons op om een afspraak te maken. Doe dit binnen 5 dagen nadat u verhuisd bent naar onze gemeente. Heeft u een partner en/of kinderen die zich ook inschrijven in Ridderkerk? Dan moeten zij ook meekomen naar de afspraak. Geef bij het maken van uw afspraak aan met hoeveel personen u naar de afspraak komt.
Wat neem ik mee naar de afspraak?
- Een geldig identiteitsbewijs (paspoort of identiteitskaart) van iedere persoon die wordt ingeschreven.
- Een bewijs van uitschrijving als u van Aruba, Curaçao, Sint Maarten, Bonaire, Saba, Sint Eustatius komt.
- Het aangifteformulier Eerste inschrijving in de Basisregistratie Personen (BRP). Dit formulier is beschikbaar in het PDF bestandNederlands (pdf, 449 KB), PDF bestandEngels (pdf, 601 KB), PDF bestandFrans (pdf, 615 KB), PDF bestandSpaans (pdf, 613 KB), PDF bestandDuits (pdf, 605 KB) en PDF bestandPools (pdf, 620 KB).
- Een huur- of koopcontract van uw woning.
- Als u bij iemand gaat inwonen of u gaat samenwonen, heeft u schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner van dat adres nodig. Vul hiervoor het PDF bestandformulier verklaring van inwoning (pdf, 238 KB) in.
- Originele documenten uit het buitenland van uzelf en van uw kinderen. Zoals een geboorteakte, huwelijksakte of echtscheidingsakte.
Vul de formulieren zo volledig mogelijk in voordat u langskomt.
Welke buitenlandse documenten worden geaccepteerd?
- Alleen Engelse, Duitse en Franse akten zonder vertaling door een beëdigd vertaler.
- Buitenlandse documenten moeten voldoen aan de regelsExterne link voor het legaliseren van buitenlandse documenten. Die regels zijn afhankelijk van het land dat ze afgaf.
Bent u na 1 oktober 1994 uit Nederland geëmigreerd en wilt u opnieuw in Nederland wonen? Dan doet u aangifte van hervestiging. Hiervoor moet u persoonlijk langskomen op het gemeentehuis. Maak hiervoor een afspraakExterne link. Heeft u een partner en/of kinderen die zich ook inschrijven in Ridderkerk? Dan moeten zij ook meekomen naar de afspraak. Geef bij het maken van uw afspraak aan met hoeveel personen u naar de afspraak komt.
Wat neem ik mee naar de afspraak?
- Een geldig identiteitsbewijs (paspoort of identiteitskaart) van iedere persoon die wordt ingeschreven.
- Een bewijs van uitschrijving als u van Aruba, Curaçao, Sint Maarten, Bonaire, Saba, Sint Eustatius komt.
- Een huur- of koopcontract van uw woning.
- Als u bij iemand gaat inwonen of u gaat samenwonen, heeft u schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner van dat adres nodig. Vul het PDF bestandformulier verklaring van inwoning (pdf, 238 KB) in.
- Originele documenten uit het buitenland van uzelf en van uw kinderen. Zoals een geboorteakte, huwelijksakte of echtscheidingsakte. Bij hervestiging hoeft u deze documenten niet mee te brengen als ze eerder zijn geregistreerd in Nederland.
Welke buitenlandse documenten worden geaccepteerd?
- Alleen Engelse, Duitse en Franse akten zonder vertaling door een beëdigd vertaler.
- Buitenlandse documenten moeten voldoen aan de regelsExterne link voor het legaliseren van buitenlandse documenten. Die regels zijn afhankelijk van het land dat ze afgaf.
Bent u geen burger van de Europese UnieExterne link? Dan moet u zich eerst melden bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) voor een verblijfsvergunningExterne link.
Dit kan tot 4 weken duren.