Ridderkerk werkt samen met de RET aan een betrouwbare en comfortabele busverbinding naar Rotterdam. Vanaf eind 2026 gaat op de huidige buslijn 146 een R-net bus rijden. Met de nieuwe R-net buslijn tussen Ridderkerk en het Zuidplein kunnen inwoners van Ridderkerk vanaf eind 2026 betrouwbaar en comfortabel naar Rotterdam reizen. Dit is mogelijk door:
- vaker te rijden
- altijd op tijd te rijden
- betere haltes
- goede fiets- en wandelroutes van en naar de haltes
De vernieuwde lijn 146 is één van de vele R-net lijnen in de regio. Met elkaar vormen ze een betrouwbaar en comfortabel netwerk van bussen, metro’s en treinen in de regio. Met de komst van de nieuwe R-net buslijn wordt reizen binnen Ridderkerk en de regio makkelijker en duurzamer.
Waarom R-net?
De regio Rotterdam-Den Haag groeit. Dat geeft druk op alle vormen van verkeer. Om ervoor te zorgen dat mensen in de regio hun bestemmingen goed kunnen (blijven) bereiken, werken de gemeenten aan goed en betrouwbaar openbaar vervoer voor hun inwoners. R-net sluit goed aan op andere vormen van hoogwaardig openbaar vervoer, zoals de metro. Zo wordt het gemakkelijker om niet altijd de auto te kiezen, en vaker met het openbaar vervoer te reizen. En houden we de regio leefbaar.
Wat merkt u ervan?
Vanaf april 2025 worden de route en de haltes vernieuwd en aangepast. De werkzaamheden duren tot eind 2026 en worden in delen uitgevoerd, zodat de overlast zo min mogelijk is. Inwoners en ondernemers langs de route worden goed op de hoogte gehouden van de voortgang en tijdelijke maatregelen.
In april 2025 beginnen we met het aanleggen van een nieuwe passeerstrook voor de bus op de Burgemeester de Zeeuwstraat. De Burgemeester de Zeeuwstraat is daarvoor afgesloten van de Jonkheer de Savornin Lohmanstraat tot aan de rotonde aan de Populierenlaan.
Vanaf medio juli 2025 wordt de Populierenlaan afgesloten. Verkeer binnen Ridderkerk en over de Verbindingsweg, wordt dan omgeleid. Bussen en hulpdiensten blijven gewoon over de Populierenlaan rijden. Op verschillende manieren worden verkeersdeelnemers en omwonenden hierover geïnformeerd.
Animatie R-net buslijn
Bekijk de toekomstige situatie van de Populierenlaan en Burgemeester de Zeeuwstraat in onderstaande animatie.
We gaan de werkzaamheden in delen (zogenaamde trajecten) ontwerpen en uitvoeren. Als eerste wordt de Burgemeester de Zeeuwstraat aangepakt, en later in 2025 de Populierenlaan vanaf de rotonde bij de Goudenregenlaan tot en met de rotonde bij de Burgemeester de Zeeuwstraat, dit noemen we deel 1. De rotonde bij de Populierenlaan – Goudenregenlaan passen we aan naar een Voorrangsplein en we maken een passeerstrook voor de bus op de Populierenlaan, zodat de bus beter kan doorrijden. Het autoverkeer voegt hier in. Het Voorrangsplein zorgt ervoor dat de auto’s en de bus op de Populierenlaan beter kunnen doorrijden, waardoor er minder (verkeers)overlast is voor de omwonenden. Verder wordt de halte bij de Burgemeester De Zeeuwstraat zodanig aangepast dat hier de halte wordt gecombineerd met een passeerstrook. De halte op de Populierenlaan blijft, maar wordt wel iets verplaatst.
Traject 1: april – december 2025
Burgemeester de Zeeuwstraat – Populierenlaan
- Er komt een nieuwe passeerstrook voor de bus op de Burgemeester de Zeeuwstraat (april – juli 2025)
- De rotonde Burgemeester de Zeeuwstraat wordt vergroot (juli – december 2025)
- De rotonde bij Goudenregenlaan wordt voorrangsplein (juli – december 2025)
- Er komt een 2-richtingverkeers fietspad aan 1 zijde van de weg (juli – december 2025)
- Aanleg van voorrangsstroken voor de bus op de Populierenlaan (juli – december 2025)
Traject 2: 2025 – 2026
Burgemeester de Zeeuwstraat – Geerlaan, Vondellaan, Vlietlaan
- Vernieuwing bushaltes Rembrandtweg en Begonialaan
- Aanleg fietsenstallingen
- Bushalte Hortensialaan vervalt voor R-net / lijn 146, blijft wel voor andere bussen
- De rotonde bij de Geerlaan wordt aangepast
- Reconstructie van de kruising Vondellaan – Da Costalaan
- Bij de Da Costalaan komen 2 nieuwe bushaltes met hokjes
Traject 3: 2026
Centrumhalte – Vondellaan
- De bushalte wordt verplaatst
Traject 4: 2026
Vlietlaan
- Halte Vogelvliet krijgt nieuwe R-net bushaltes
- Halte Visvliet / Sporthal krijgt nieuwe R-net bushaltes en wordt een wachthalte
In onderstaande documenten vindt u meer informatie over openbaar vervoer en de aanleg van R-net in Ridderkerk.
- PDF bestandRaadsbesluit (november 2021). Voor de aanleg van het R-net Rotterdam – Ridderkerk gaat de gemeente samenwerken met Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en de RET. Dit heeft de gemeenteraad besloten.
- Hoogwaardig opbaar vervoer (HOV) verdiepingsstudie Ridderkerk (Sweco april 2021)Externe link. In dit document leest u welke beslissingen wij genomen hebben over het openbaar vervoer in Ridderkerk.
- Voorkeursbesluit Hoogwaardig opbaar vervoer (HOV) netwerk Rotterdam – Ridderkerk – Drechtsteden (Movares februari 2020)Externe link. In dit document staat beschreven waarom R-net geschikt is om Ridderkerk bereikbaar te maken.
- Omgevingsvisie Ridderkerk. In dit plan staan in grote lijnen de toekomstplannen voor heel Ridderkerk beschreven.
- Ontwikkelperspectief Centrum. De plannen voor de toekomst voor het centrum van Ridderkerk, inclusief openbaar vervoer.
- PDF bestandMobiliteitsplan Ridderkerk. Hierin staan de verkeers- en vervoersplannen van de gemeente. Om inwoners aan te moedigen de auto vaker te laten staan, is goed openbaar vervoer belangrijk.
Samen met de RET en de MRDH (de Metropoolregio Rotterdam Den Haag) kijken we hoe inwoners van Ridderkerk binnen de regio gemakkelijk van A naar B kunnen reizen, ook in de toekomst.
Ga naar de website van MRDHExterne link voor meer informatie.
Heeft u vragen over de busverbinding R-net Rotterdam – Ridderkerk? Neem dan contact met op ons via het e-mailadres projectinuitvoering@ridderkerk.nl. U kunt zich via dit e-mailadres ook aanmelden voor de digitale nieuwsbrief.