Geluid en lucht

Ridderkerk ligt grotendeels besloten tussen de rijkswegen A15 en A16 en de rivier de Noord. Hier wonen, werken en ontspannen veel mensen dicht op elkaar. Op een steenworp afstand ligt het rangeerterrein Kijfhoek.

Geluid maakt daarom een groot deel uit van Ridderkerk. Hierbij proberen we een goede balans te vinden tussen rust en lawaai. Ook de luchtkwaliteit houden we goed in de gaten. Die balans draagt bij aan een fijne leefomgeving en een goede woonkwaliteit en gezondheid.

Programma Geluid en Lucht

We hebben het gecombineerde Programma Geluid en Lucht opgesteld. Doel van dit programma is gezondheidswinst door het verbeteren van de leefomgeving. Grofweg 3,5% van ziekte in Nederland wordt veroorzaakt door luchtvervuiling en/of geluid. In het programma staan concrete acties en maatregelen voor bronnen waar wij als gemeente invloed op hebben zoals wegverkeer. Start van het programma was het houden van een enquête onder inwoners over hoe geluid en lucht nu ervaren wordt.

In november 2024 heeft de raad budget beschikbaar gesteld voor de uitvoering van de maatregelen uit het programma Geluid en Lucht.

Maatregelen

In het programma staan concrete acties en maatregelen voor bronnen waar wij als gemeente invloed op hebben. Voor de vermindering van geluidsbelasting zijn dat maatregelen als een subsidieregeling voor huizen met een hogere geluidbelasting dan 61 db, geluidreducerend asfalt en onderzoek naar snelheidsverlaging op een aantal wegen. Voor lucht gaan we het gebruik van elektrische auto’s stimuleren, actief informeren over de gevolgen van houtstook, aanpak van stadslogistiek en deelname in een schoolproject om leerlingen bewust te maken van (hun invloed op) luchtkwaliteit.

Enquête over geluid en lucht

In het voorjaar van 2023 hebben we een enquête over overlast van geluid en lucht gehouden. In onderstaande infographic kunt u de uitkomsten bekijken (klik op de afbeelding voor een vergroting).

De infographic ‘Peiling Geluid en Lucht Ridderkerk’ bevat de uitkomsten van de enquête. De infographic benoemt de volgende punten:

  • Respondenten: De vragenlijst is ingevuld door 660 mensen, voornamelijk in de leeftijd tussen 50 en 69 jaar.
  • Oorzaken geluidsoverlast: Het grootste deel van de deelnemers ondervindt vooral geluidshinder van het verkeer op de snelweg (46%), verkeer binnen de gemeente (40%) en vrachtverkeer (36%). Als overige grote bronnen van geluidsoverlast worden motoren, hard rijden en vliegtuigen genoemd. Overlast van treinen wordt vrijwel niet ervaren.
  • Oplossingen geluidsoverlast: Als oplossingen voor verminderen van geluidsoverlast van auto’s denken 140 mensen aan het plaatsen van geluidsschermen, 124 aan een lagere snelheid, en 93 maal wordt handhaving genoemd als oplossing. Voor geluidsoverlast van vrachtauto’s wordt genoemd omleiden (126 keer), geluidsschermen (73 keer) en snelheid (56 keer).
  • Luchtkwaliteit: Qua luchtkwaliteit vindt 53% van de deelnemers deze slecht tot zeer slecht, en is 63% van mening dat dit (heel) veel met je gezondheid doet. De beste opties om de luchtkwaliteit te verbeteren volgens de mensen die de vragenlijst hebben ingevuld: minder autogebruik (45%), verminderen houtstook (39%) en meer elektrische voertuigen (32%). 19% oppert ook het ontmoedigen van houtskool barbecueën.

Vragen over maatregelen

Regelmatig krijgen we vragen over het verminderen van overlast door geluid en lucht. In onderstaande video geven we antwoord op een vraag.

Video: Wat kan de gemeente doen tegen overlast van (hout)rook?

Video: Wat doet de gemeente tegen geluidsoverlast van verkeer?

Video: Wat kan de gemeente doen om hardrijders aan te pakken?