Ridderkerk ligt grotendeels tussen de rijkswegen A15 en A16 en de rivier de Noord. Hier wonen, werken en ontspannen veel mensen dicht op elkaar. Op een steenworp afstand ligt het rangeerterrein Kijfhoek.
Luchtkwaliteit
Geluid maakt daarom een groot deel uit van Ridderkerk. Hierbij proberen we een goede balans te vinden tussen rust en lawaai. Ook de luchtkwaliteit houden we goed in de gaten. Die balans draagt bij aan een fijne leefomgeving en een goede woonkwaliteit en gezondheid.
Ook de lokale luchtkwaliteit heeft onze aandacht. Door maatregelen in te voeren op bronnen waar wij invloed op hebben proberen we verbeteringen te realiseren. Die verbeteringen moeten zichtbaar worden in een monitoringsysteem met luchtmeetsensoren.
Programma Geluid en Lucht
In oktober 2024 heeft het college van burgemeester en wethouders het gecombineerde Programma Geluid en LuchtExterne link vastgesteld voor de periode 2025 – 2029. Doel van dit programma is gezondheidswinst door het verbeteren van de leefomgeving. Grofweg 3,5% van ziekte in Nederland wordt veroorzaakt door luchtvervuiling en/of geluid. In het programma staan concrete acties en maatregelen voor bronnen waar wij als gemeente invloed op hebben zoals wegverkeer. Start van het programma was een enquête onder inwoners over hoe geluid en lucht nu ervaren wordt.
In november 2024 heeft de gemeenteraad budget beschikbaar gesteld voor de uitvoering van de maatregelen uit het Programma Geluid en Lucht.
Maatregelen
In het programma staan concrete acties en maatregelen voor bronnen waar wij als gemeente invloed op hebben. Voor de vermindering van geluidsbelasting zijn dat maatregelen zoals een subsidieregeling voor huizen met een hogere geluidbelasting dan 61 dB, geluidsreducerend asfalt en onderzoek naar snelheidsverlaging op een aantal wegen.
Voor de luchtkwaliteit gaan we het gebruik van elektrische auto’s stimuleren, inwoners actief informeren over de gevolgen van houtstook, aanpakken van stadslogistiek en deelname aan een schoolproject om leerlingen bewust te maken van de luchtkwaliteit. In het programma hebben we met de GGD Richtlijn gevoelige functies rekening gehouden. Dat houdt in dat we nieuwe gevoelige functies zoals woningbouw, scholen, kinderdagverblijven en zorginstellingen niet toestaan langs drukke wegen waar de luchtkwaliteit slecht is.
Enquête over geluid en lucht
In het voorjaar van 2023 hebben we een enquête over overlast van geluid en lucht gehouden. In onderstaande infographic kunt u de uitkomsten bekijken (klik op de afbeelding voor een vergroting).

De infographic ‘Peiling Geluid en Lucht Ridderkerk’ bevat de uitkomsten van de enquête. De infographic benoemt de volgende punten:
- Respondenten: De vragenlijst is ingevuld door 660 mensen, voornamelijk in de leeftijd tussen 50 en 69 jaar.
- Oorzaken geluidsoverlast: Het grootste deel van de deelnemers ondervindt vooral geluidshinder van het verkeer op de snelweg (46%), verkeer binnen de gemeente (40%) en vrachtverkeer (36%). Als overige grote bronnen van geluidsoverlast worden motoren, hard rijden en vliegtuigen genoemd. Overlast van treinen wordt vrijwel niet ervaren.
- Oplossingen geluidsoverlast: Als oplossingen voor verminderen van geluidsoverlast van auto’s denken 140 mensen aan het plaatsen van geluidsschermen, 124 aan een lagere snelheid, en 93 maal wordt handhaving genoemd als oplossing. Voor geluidsoverlast van vrachtauto’s wordt genoemd omleiden (126 keer), geluidsschermen (73 keer) en snelheid (56 keer).
- Luchtkwaliteit: Qua luchtkwaliteit vindt 53% van de deelnemers deze slecht tot zeer slecht, en is 63% van mening dat dit (heel) veel met je gezondheid doet. De beste opties om de luchtkwaliteit te verbeteren volgens de mensen die de vragenlijst hebben ingevuld: minder autogebruik (45%), verminderen houtstook (39%) en meer elektrische voertuigen (32%). 19% oppert ook het ontmoedigen van houtskool barbecueën.
Vragen over maatregelen
Regelmatig krijgen we vragen over het verminderen van overlast door geluid en lucht. In onderstaande video’s geven we antwoord op een aantal vragen.
Video: Wat kan de gemeente doen tegen overlast van (hout)rook?
Video: Wat doet de gemeente tegen geluidsoverlast van verkeer?
Video: Wat kan de gemeente doen om hardrijders aan te pakken?
Geluidsbelastingkaarten
De geluidbelastingkaart voor de gemeente Ridderkerk geeft de geluidssituatie weer in het gebied rond of langs de geluidbronnen. Het is bedoeld voor de evaluatie van de geluidssituatie. De geluidbelastingkaart heeft 3 functies:
- bron van informatie voor de burger;
- basis voor het actieplan (programma) geluid;
- basis voor de gegevens die aan de Europese Commissie moeten worden toegezonden.
Het college van burgemeester en wethouders stelt de geluidbelastingkaart vast en stelt die elektronisch beschikbaar. De geluidbelastingkaart wordt elke 5 jaar geactualiseerd.
Lees meer op de pagina Geluidsbelastingkaarten.
Beleidsregels beoordeling geluid wegverkeer
Op 1 november 2024 zijn de beleidsregels voor geluid van het wegverkeerExterne link voor onze gemeente bekend gemaakt. Met deze regels wil de gemeente het geluid van het wegverkeer beperken met als doel de kwaliteit van de woon- en leefomgeving te verbeteren.
Het kan daarbij gaan om de aanleg van een nieuwe weg, de reconstructie van een weg of het bouwen van een of meerdere woningen in de nabijheid van een weg. In de beleidsregels staat aan welke geluidsnormen een nieuw te bouwen woning in de buurt van een weg moet voldoen, maar bijvoorbeeld ook in welke gevallen een geluidluwe gevel moet worden toegepast en waaraan die gevel moet voldoen.
De toepassing van beleidsregels is met name van belang voor die situaties waarbij een overschrijding van de wettelijke standaardwaarde voor geluid speelt. De beleidsregels maken het mogelijk in die gevallen een hogere geluidsbelasting dan deze standaardwaarde toe te staan. Deze situaties zijn uitgewerkt in de beleidsregels. Wel moet worden voldaan aan de plandrempels uit het Programma Geluid en Lucht en ook aan een aantal aanvullende voorwaarden. Bijvoorbeeld of het treffen van geluidbeperkende maatregelen zoals stil-asfalt of een geluidscherm ter plekke mogelijk is en dat dit soort maatregelen financieel doelmatig zijn.
De beleidsregels kunnen door het college van burgemeester en wethouders als specifiek afwegingskader voor geluid toegepast worden, bijvoorbeeld voor het verlenen van een omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA) of een wijziging van een omgevingsplan.
Heeft u een vraag en/of wilt u meer informatie? Stuur dan een e-mail naar adviesmilieu@ridderkerk.nl.