Maak van uw tuin of balkon een oase voor vogels

De gemeente Ridderkerk heeft recent een cursus georganiseerd over het inrichten van een vogelvriendelijke tuin of vogelvriendelijk balkon. De cursus, gegeven in samenwerking met Annemarie van den Hout, tuinvogelconsulent bij de Vogelbescherming, werd bezocht door 10 enthousiaste mensen.

Sommigen waren al goed bezig met het inrichten van hun tuin en kwamen vooral voor praktische tips. Anderen waren benieuwd wat ze nog meer konden doen om hun tuin vogelvriendelijker te maken. Tijdens de cursus werden diverse vragen gesteld, zoals “Hoe trek je andere vogels in je tuin dan alleen de gebruikelijke soorten?”, “Welke planten zijn geschikt?” en “Hoe voorkom ik dat er andere ongewenste dieren op het vogelvoer afkomen?”.

Adviezen

Naast het beantwoorden van vragen, gaf Marianne ook diverse soorten advies, afhankelijk van de situatie van de deelnemer. We hebben ze hieronder op een rijtje gezet:

• Het is belangrijk om voor een goede basis voor vogels te zorgen, waaronder voedsel, veiligheid en plekken om te broeden (voortplanting). Denk vooral aan struiken die bessen hebben (voedsel) en stekelige struiken die voor veiligheid zorgen.
  • Een strak gesnoeide heg is niet altijd een goed idee. Wanneer een heg bloeit, biedt dat onder meer beschutting aan vogels.
  • Denk ook aan katten; houd die tijdens het broedseizoen zoveel mogelijk binnen en zeker als een nest gaat uitvliegen.
  • Wilt u uw tuin winterklaar maken? Niet doen! In holle stengels overwinteren insecten, die op zich weer voer zijn voor bijvoorbeeld de kool- en pimpelmees.
  • Gebruik het liefst inheemse soorten. Op inheemse soorten komen ook insecten af die hier leven.
  • Zorg voor meer lagen in uw tuin. In een tuin zorgt een hoge boom bijvoorbeeld voor overzicht en kunnen vogels de omgeving verkennen. Struiken kunnen als schuilplek of aanvliegroute dienen.
  • Als u de ruimte heeft is het raadzaam om een boom in uw tuin te zetten. Fijn voor verschillende vogels, maar natuurlijk ook voor uzelf. Niks zo fijn als schaduw van een boom op een zonnige dag. Groen brengt namelijk de temperatuur omlaag.
  • Zorg voor water in de tuin of op balkon. Denk hierbij aan een drinkschaal of een vijver met ondiep stukje. Het brengt veel leven met zich mee. Vogels en insecten komen daar drinken. En vogels badderen daar ook. Een waterschaal op een verhoging zetten, is ook een goede optie.

Alle deelnemers ontvingen een tasje met informatiefolders en een traktatie voor vogels om op te hangen in de tuin. Er was ook een winnaar van een gratis tuinvogeladvies. Annemarie kom op 6 februari bij die persoon langs, om haar advies te geven.

De cursus was een groot succes en de gemeente Ridderkerk en Marianne van den Ouden willen graag blijven bijdragen aan het creëren van vogelvriendelijke tuinen. Als u ook geïnteresseerd bent in het creëren van een vogelvriendelijke tuin, neem dan contact op met de gemeente Ridderkerk om te zien of er binnenkort een nieuwe cursus wordt gegeven.

Ga voor meer inspiratie naar de website van de Vogelbescherming.