Ondersteuning om hulp te vragen (cliëntondersteuning)
Soms is het lastig om hulp te vinden of te vragen. U weet niet welke hulp bij u past. Of u weet niet waar u moet beginnen. Het is dan fijn als iemand met u mee kan denken. Of u wilt graag dat er iemand met u meegaat naar een belangrijk gesprek.
In Ridderkerk kan iedere inwoner daarom hulp vragen van een cliëntondersteuner. Cliëntondersteuning is voor iedereen die hulp zoekt bij zaken over zorg, jeugdhulp, onderwijs, welzijn, wonen, werken, inkomen en geld.
U kunt cliëntondersteuning aanvragen bij MEE Rotterdam-Rijnmond.
Cliëntondersteuning betekent dat iemand met u meedenkt. U vraagt hulp van een cliëntondersteuner wanneer u niet goed weet wat uw hulpvraag eigenlijk is en welke hulp er allemaal is.
De cliëntondersteuner gaat met u in gesprek. Hierna weet u wat u nodig heeft en waar u terecht kunt voor hulp. Ook kunt u hulp van een cliëntondersteuner vragen wanneer u ergens op gesprek moet. Een cliëntondersteuner helpt u dan bij het voorbereiden van het gesprek, Zij gaan, als u dat wilt, ook mee op gesprek. Verder kan een cliëntondersteuner helpen bij:
- uitleggen wat er komt kijken bij hulp vragen
- opstellen van een persoonlijk plan voor hulp
- bezwaar maken tegen een besluit
- informatie zoeken over hulp
- maken van keuzes
Hulp van een cliëntondersteuner is gratis.
Dit kunt u zelf regelen:
- vul het contactformulier in van MEE Rotterdam Rijnmond
- mail naar toegang@blijfmeedoen.nl
- of bel naar telefoonnummer 010 282 11 11 (bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 17.00 uur)