Zorgen voor een ander (mantelzorg)

U bent mantelzorger als u langdurig en vrijwillig zorgt voor iemand uit uw omgeving. Bijvoorbeeld voor een ouder, kind, broer, zus, buurvrouw of –man. Deze personen zijn dan ziek, hulpbehoevend of gehandicapt.

De gemeente Ridderkerk biedt hulp aan mantelzorgers.

Gemeente Ridderkerk biedt hulp aan mantelzorgers. Voor vragen over mantelzorg kunt u terecht bij Facet Mantelzorg. Zij zijn telefonisch bereikbaar op het nummer 0180 432 350.

We kunnen mantelzorgers niet missen in onze samenleving. Met hulp van mantelzorgers kan iedereen zo lang mogelijk meedoen in de maatschappij. Daarom geeft de gemeente Ridderkerk als blijk van waardering alle mantelzorgers ieder jaar een Pluim. Dit is een Ridderkerkpas met een tegoed van € 100,00. Dit tegoed kunt u besteden bij diverse winkels in Ridderkerk.

Om in aanmerking te komen voor de Mantelzorgpluim gelden de volgende voorwaarden:

• De zorgontvanger is woonachtig in de gemeente.
  • De zorgontvanger is beperkt, ziek of verslaafd.
  • De verleende mantelzorg is onbetaald.
  • De mantelzorger verleent meer dan acht uur per week zorg aan de zorgontvanger
  • De mantelzorger verleent minimaal 3 maanden per jaar zorg aan de zorgontvanger.
  • Er is een sociale relatie tussen mantelzorger en zorgontvanger
  • De zorgontvanger zou zonder mantelzorg meer professionele zorg nodig hebben.

Als u al een Pluim heeft en uw situatie is hetzelfde, dan hoeft u niets te doen. De Pluim van 2024 wordt automatisch op uw huidige pas gestort.

Meer informatie over de pluim en het aanvragen daarvan vindt u op www.ridderkerkpas.nl.

Pluim voor mantelzorgers aanvragen

U kunt van januari tot en met de maand oktober de Pluim voor mantelzorgers ontvangen. Vraagt u de Pluim in november of december aan? Dan gaat de aanvraag mee in het daaropvolgende jaar. U vraagt de Pluim aan via het online formulier.

Bent u mantelzorger en zorgt u voor een familielid of naaste? Dan kunt u ondersteuning krijgen bij de mantelzorg om u (tijdelijk) te ontlasten. Dit heet respijtzorg. Mantelzorgers kunnen voor een korte periode de zorg voor hun zorgvrager overlaten aan anderen. Dat kan thuis, maar ook buitenshuis.

Misschien kunnen mensen uit uw omgeving de mantelzorg tijdelijk van u kunnen overnemen. Bijvoorbeeld uw broer, zus, zoon of dochter als u die heeft.

Wanneer kunt u de mantelzorg overdragen?

Tijdelijke overname van zorg en ondersteuning is mogelijk voor maximaal vier weken (= 28 dagen) in een kalenderjaar. De klantmanager van de Wmo kijkt samen met u naar:

• Of er misschien mogelijkheden binnen de familie of uw sociaal netwerk om de ondersteuning (gedeeltelijk) over te nemen.
  • Of de persoon waarvoor u zorgt maakt al gebruik maakt van een indicatie op grond van de Wet langdurige zorg of de Zorgverzekeringswet, of dat hij daarvan gebruik van kan maken.
  • Of de ontlasting van u nodig is.

De hulp kan bestaan uit

• Hulp bij het huishouden
  • Dagbesteding
  • Kortdurend verblijf

Wilt u als mantelzorg tijdelijk ontlast worden? U kunt dit melden door het aanvraagformulier tijdelijke respijtzorg in te vullen.

Eigen bijdrage

Er geld een eigen bijdrage van maximaal 19 euro per maand. Over de tijdelijke respijtzorg voor hulp bij het huishouden hoeft u geen eigen bijdrage te betalen.

Heeft u vragen over mantelzorg? Neem gerust contact op met de mantelzorgconsulenten van Facet Mantelzorg via telefoonnummer 0180 432 350 of via e-mailadres info@facetmantelzorg.nl.