Klacht sociaal domein

Bent u niet tevreden over maatschappelijke ondersteuning, jeugdhulp, participatie, schuldhulp, inkomen, leerplicht, begeleiding naar werk of lokale minimaregelingen? Dan kunt u een klacht indienen.

• Vul het klachtenformulier in.
  • Log in met uw DigiD of ga verder zonder uw gegevens in te vullen.

Per post, e-mail of telefoon

• Per post: stuur een brief naar:
    Gemeente Ridderkerk
    t.a.v. Klachtencoördinator sociaal domein, Petra de Ruiter
    Postbus 501
    2980 EA Ridderkerk
  • Per e-mail: klachtensd@ridderkerk.nl
  • Per telefoon: 06 469 864 00

• onze dienstverlening
  • gedrag van een medewerker
  • onjuiste of onvoldoende verstrekking van informatie
  • niet of veel te laat reageren op uw vragen

Is een klacht officieel behandeld en is er een oordeel? Dan publiceren wij sommige gegevens over de klacht op onze website. Deze informatie is ook te zien op onder andere de website van de overheid. Bijvoorbeeld informatie over het organisatieonderdeel, de functie van de ambtenaar, de omschrijving van de klacht en het oordeel. Gegevens over personen plaatsen wij niet.

Klacht over onze zorgaanbieders of partners

U kunt ook een klacht indienen over onze zorgaanbieders of partners. Wij sturen uw klacht door naar de desbetreffende zorgaanbieder of partner. Zij behandelen uw klacht volgens hun eigen klachtenprocedure.

Bent u ontevreden over hoe de zorgaanbieder of partner uw klacht heeft afgehandeld? Dan kunt u bij ons een klacht indienen.

De medewerker die de klacht behandelt, neemt binnen een week na ontvangst van de klacht per telefoon of brief contact met u op. U krijgt dan:

• een bevestiging van de inhoud van uw klacht, als het nodig is vragen wij u om verduidelijking
  • uitleg over de afhandeling van uw klacht
  • informatie over de mogelijkheden om uw klacht toe te lichten
  • de naam van de persoon die uw klacht behandelt, bij deze persoon kunt u terecht met alle vragen over de afhandeling
  • uitsluitsel of uw klacht volledig is en dus kan worden behandeld

Antwoord binnen 6 weken

U krijgt, tenzij anders met u is afgesproken, binnen 6 weken na ontvangst van uw klacht antwoord per brief. Daarin staat:

• een samenvatting van uw klacht
  • de resultaten uit het onderzoek naar uw klacht
  • onze conclusies
  • de eventuele stappen die wij nemen naar aanleiding van uw klacht

Als we meer dan 6 weken nodig hebben om uw klacht te beantwoorden, kunnen wij de termijn met 4 weken verlengen. U krijgt hierover binnen 6 weken na ontvangst van de klacht bericht.

Informatie over uw klacht plaatsen wij op onze website. Deze informatie is ook te zien op onder andere de website van de overheid. Bijvoorbeeld informatie over het organisatieonderdeel, de functie van de ambtenaar, de omschrijving van de klacht en het oordeel. Gegevens over personen plaatsen wij niet.

Heeft u antwoord van ons gekregen en bent u het er niet mee eens? Dan kunt u bezwaar maken.

Heeft u 6 weken na het indienen van de klacht niets van ons gehoord? Of bent u niet tevreden? Dan kunt u uw klacht ook indienen bij de Nationale Ombudsman.