“Winnen doe je alleen van jezelf”

12 september 2024, 09:00
Vanaf half september tot begin april gaan de trimmers elke zondagochtend op pad.

Of het nu regent of dat de zon schijnt. De leden van Top-2000 Trimgroep Oosterpark trekken er vanaf half september tot begin april iedere zondagochtend op uit. “Wandelen, hardlopen en alles ertussenin”, zegt voorzitter Neil Blair.

Top-2000 ontstond in 1999-2000 als onderdeel van de skivereniging in Ridderkerk. Guus Heinsius begon de trimclub zodat wintersporters zich konden voorbereiden op een nieuw wintersportseizoen. “Dat beviel zo goed, dat ze elke zondag met elkaar op pad gingen”, zegt Neil. In 2010 werd de club een officiële vereniging. Inmiddels staat de club los van de skivereniging en heeft de trimgroep zo’n 65 leden.

Die leden verzamelen vanaf half september tot en met begin april elke zondag om 9.30 uur in de kantine van de Ridderkerk Rowdies. Na een warming-up gaan zij op pad. “Onze leden zijn verdeeld over vijf groepen. Elke groep heeft een ander niveau. Groep één wandelt bijvoorbeeld, terwijl groep vijf zich voorbereidt op de marathon”, legt penningmeester Jacco Bisdom uit.

De groepen trainen in het Oosterpark of het park in De Gorzen. “Rond 11.00 uur verzamelen we weer bij de kantine. Dan drinken we een bakkie met elkaar en kletsen we over van alles”, zegt Neil. Het sociale contact en de gezelligheid zijn belangrijk voor de vereniging. “We zijn eigenlijk één grote familie”, vindt Jacco.

Gezelligheid

Het motto van Top-2000 is: winnen doe je bij ons alleen van jezelf. “Onze leden sporten, maar hebben geen verplichtingen. Zo’n twee of drie keer per jaar testen we met een coopertest de conditie van onze leden. Sommige leden kunnen misschien een groep hoger, maar dat hoeft niet als zij dat niet willen. Het is geen wedstrijd. Misschien alleen om jezelf uit te dagen”, zegt Neil.

In het trimseizoen staan er verschillende activiteiten op de agenda. Van een avondloop in november en een kerstloop in december tot een oliebollenloop in januari en een lenteloop in maart. “Op deze dagen eten we naderhand met elkaar. Een oliebol na de oliebollenloop en een maaltijdbuffet in november”, zegt Jacco.

Deze week start het nieuwe trimseizoen. Om Top-2000 te laten bestaan, is de club hard op zoek naar nieuwe leden. “Of je nou wil trainen voor de marathon of gezellig wil wandelen; iedereen is welkom. Trimmen bij Top-2000 is niet alleen gezellig. Het is ook een stok achter de deur om te blijven bewegen. Het geeft veel voldoening als je zondagochtend al een flinke ronde gelopen hebt”, zegt Neil.

Meer informatie

Kijk voor meer informatie op de website van Top-2000 Trimgroep Oosterpark of bel Neil Blair: 06 20 60 98 35.

Het interview verschijnt deze week in gemeentekrant De Blauwkai. Voor de rubriek ‘Ridderkerk Verbindt’ spreken we elke maand een vereniging of stichting die Ridderkerkers bij elkaar brengt.