We werken aan schoner water, helpt u mee?

24 oktober 2024, 09:00
Het gemaal van de plas in het Reijerpark is een van de plekken waar we dit jaar werken aan de kwaliteit van het water.

Als u regelmatig in het Reijerpark wandelt, is het u misschien al opgevallen: het gemaal is gerenoveerd. Dat zorgt ervoor dat het water schoner is en de plas niet meer droog komt te staan.

Bij zo’n renovatie komt heel wat kijken. Het vermogen van het gemaal is vergroot, wat betekent dat de pomp meer water kan laten doorstromen. Daardoor blijft de waterstand beter op peil en blijft het water schoner.

Voor die betere doorstroming was een grotere pomp nodig en daarmee ook een grotere leiding. Die zijn dus vervangen. Maar ook de bereikbaarheid van de plas speelt een rol, dus zijn er bijvoorbeeld tegels gelegd zodat werknemers van de gemeente makkelijker bij het gemaal kunnen komen. De oude pomp werd handmatig aan- en uitgezet. De nieuwe pomp is aangesloten op een softwaresysteem. Daarmee kunnen we nu de waterstand in de gaten houden en beter regelen.

Beter in beeld

Zo wordt er dit jaar op meer plekken in Ridderkerk gewerkt aan de kwaliteit van het water. De verouderde afvoer voor de sportvelden bij de parkeerplaats bij het Reijerpark is bijvoorbeeld gerenoveerd, waardoor die nu weer als een zonnetje loopt. Later dit jaar gaan we aan de slag aan de Margrietstraat, de Blaak en de Kerksingel. Aan de Margrietstraat loopt af en toe een watergang droog. Ook die pomp wordt toegevoegd aan het softwaresysteem, zodat er zicht is op de waterstand en we op tijd in actie kunnen komen.

Hetzelfde gebeurt aan de Blaak, waar een nieuwe elektrische pomp gaat zorgen voor een goede doorstroming. Tenslotte de Kerksingel, daar komt het water juist weleens te hoog te staan. We krijgen die watergang, dankzij de software waarop de pompen worden aangesloten, goed in beeld. We zorgen ook daar voor meer doorstroming.

Een andere belangrijke verbetering is het schoonmaken en legen van de zogeheten bergbezinkbassins. Daarvan zijn er acht in Ridderkerk. Deze bassins zijn onderdeel van de riolering en zijn een soort kelders waar het water kan bezinken: het vuil zakt naar de bodem en gaat het riool in, het schone water stroomt aan de bovenkant door. De bassins zijn dit jaar leeggemaakt en zijn aangesloten op het softwaresysteem. Daardoor werken de bassins nu weer optimaal.

Help een handje

Er zijn veel zaken die invloed hebben op de kwaliteit van het oppervlaktewater. Als het water stilstaat, vervuilt het. Bijvoorbeeld door vallende bladeren, uitwerpselen van dieren die in en om het water leven, maar ook doordat er soms voedsel gedumpt wordt. Dat geeft stankoverlast en kan zorgen voor botulisme en andere ziektes. Als het water beter doorstroomt, blijft het schoner en blijft de temperatuur constanter, wat goed is voor de vissen.

Het is belangrijk om vervuiling voor te zijn. Want als de waterkwaliteit lang slecht is, gaat het biologisch evenwicht achteruit: de omstandigheden voor planten en dieren worden slechter, waardoor zij het zwaar krijgen. Door het water te laten doorstromen kunnen wij wel de waterkwaliteit vrij snel terugbrengen naar ‘goed’, maar het duurt lang voor het biologische evenwicht hersteld is.

Water wordt vuil door weinig doorstroming, door bladeren in het water en door het voeren van dieren en dumpen van eten. U kunt daar dus zelf een handje bij helpen. Dat kunt u doen door geen eten te dumpen en door de eenden niet te voeren. Omdat de winters zachter zijn, kunnen de dieren zelf genoeg voedsel vinden. De kans dat het brood dat u hen voert (deels) blijft liggen en het water vervuilt, is daardoor groot.