Waterles op De Reijer met wethouder Ton Overheid

17 oktober 2024, 09:00
Wethouder Ton Overheid (rechts) en de leerlingen krijgen uitleg.

Het is belangrijk dat het water in de sloten schoon is. Waarom, dat bleken de leerlingen uit groep 5 van de Ridderkerkse basisschool de Reijer al heel goed te weten.

Zij kregen vrijdag 4 oktober de gastles ‘Water leeft!’ over wat er zoal in en bij dat water leeft gegeven door Code Groen Educatie. Wethouder Ton Overheid deed ook mee aan de les. Hij legde uit wat het belang is van schoon oppervlaktewater.

Emmer en schepnet

Na een korte introductie gingen de leerlingen naar een sloot dicht bij school. Daar werd eerst de waterkwaliteit getest. Met emmer en schepnet werd het water onderzocht. Daarna gingen de kinderen op zoek naar waterbeestjes en waterplanten. Gelukkig werden er genoeg beestjes gevonden om later in de klas verder over te praten zoals de poelslak en de larve van de libelle.

Met deze waterlessen wil het waterschap Hollandse Delta en de gemeente Ridderkerk bijdragen aan het waterbewustzijn van basisschoolleerlingen binnen de gemeente Ridderkerk.