Volop tennistoernooien voor jong en oud

8 augustus 2024, 09:00
Voorzitter Jeffrey Tak slaat wekelijks een balletje op de tennisbaan van RLTC.

Het is de oudste tennisvereniging van Ridderkerk: RLTC. Jong en oud is er welkom om een balletje te slaan. “We willen dat nieuwe leden zich gelijk thuis voelen”, zegt Jeffrey Tak, voorzitter bij RLTC.

De tennisvereniging werd op 25 mei 1928 opgericht als RTC: Ridderkerkse Tennis Club. Dit was het werk van een aantal dijkbaronnen en notabelen uit Ridderkerk. “Toen kon je niet zomaar lid worden. De club was voor een speciale groep mensen uit hogere kringen.”

Tegenwoordig is iedereen welkom om te tennissen bij Ridderkerkse Lawn Tennis Club (RLTC). De club is sinds 1974 te vinden op Sportpark Bolnes. Sinds 1999 heeft de tennisvereniging vier gravelbanen en twee Smash Court banen. Zo’n 150 leden komen er regelmatig een balletje slaan, waaronder Jeffrey. “Ik tennis nu zeven jaar bij RLTC. Het is een fijne club, waar een gezellige en ongedwongen sfeer heerst. Het contact met andere clubleden en de motivatie om te winnen maken het een leuke sport.”

Toernooien

Naast de voorjaars-, zomeravond-, en najaarscompetitie organiseert RLTC veel toernooien. Het Ridderkerk Open Club Kampioenschap is er één van. Tijdens dit toernooi spelen de vijf Ridderkerkse tennisvereniging tegen elkaar. “Dit is een traditie van vroeger. Tijdens de coronaperiode zijn we gestopt. Pas sinds vorig jaar organiseren we het weer. De interactie met de andere clubs is leuk, dus hopelijk wordt het opnieuw een traditie.”

Tijdens het jaarlijkse Invitatietoernooi mogen clubleden mensen meenemen die nog niet tennissen. Begin juli spelen leden tijdens het Open Toernooi een week lang tegen leden van andere Zuid-Hollandse clubs. Andere toernooien zijn: het Kippietoernooi, het Mosseltoernooi en het Ouder-kind toernooi. “Een aantal leden vond kip lekker. Zo is het Kippietoernooi ontstaan. Na het spelen eten zij een halve kip met patat. Voor het Mosseltoernooi geldt hetzelfde, maar dan natuurlijk met mosselen.”

“We hopen nieuwe padelbanen te openen”

Padel

De laatste jaren is padel steeds populairder geworden. Deze sport lijkt op tennis, maar wordt gespeeld in een omsloten veld of kooi. Bij RLTC merken ze de gevolgen. “Wij hebben alleen tennisbanen, geen padelbanen. Zo’n vijf jaar geleden hadden wij 250 leden. Door de opkomst van padel is dit teruggelopen. Als de gemeente Sportpark Bolnes vernieuwt, hopen wij padelbanen te openen. We hebben de wens hiervoor uitgesproken. Ons idee is om samen met andere Ridderkerkse sportverenigingen gezamenlijke lidmaatschappen aan te bieden. Zo kunnen andere sportclubs in Ridderkerk ook bij ons padellen. Iedereen blij!”

Kijk op de website van RLTC voor meer informatie.

Het interview verschijnt deze week in gemeentekrant De Blauwkai. Voor de rubriek ‘Ridderkerk Verbindt’ spreken we elke maand een vereniging of stichting die Ridderkerkers bij elkaar brengt.