Veiligheidsweek in Ridderkerk

17 oktober 2024, 09:00
Links: bezoekers konden leren een vlam in de pan te blussen met wijkbrandweerman Martin Bouman. Rechts: in het Mobiel Media Lab van de politie konden kinderen en jongeren een quiz doen.

Ridderkerk stond vorige week in het teken van veiligheid. Woensdag was er een veiligheidsmiddag bij de brandweerkazerne. De politie ging met het Mobiel Media Lab langs bij 2 scholen.

Ondernemers hadden woensdag een ontbijtsessie van Platform Veilig Ondernemen (PVO) bij Van der Valk Hotel Ridderkerk. Onder leiding van gesprekscoach Servaas van der Zijden hadden ze een goed gesprek over hoe je als ondernemer kunt omgaan met agressie en geweld.

Het Mobiel Media Lab stond dinsdag bij het Máximacollege en donderdag bij het Farelcollege. Dat is een vrachtwagen die iedere dag op een andere plaats in Nederland staat, zoals bij scholen of op de markt. Politie, handhaving en een jongerenwerker gingen dinsdag en donderdag met groepen leerlingen in gesprek over cyberpesten en sexting. Dat deden ze aan de hand van een quiz met vragen en filmpjes.

Veiligheidsdag

Woensdag hielden de hulpdiensten een Veiligheidsdag bij de brandweerkazerne aan de Mr. Troelstrastraat. Bezoekers konden een vlam in de pan blussen, wagens van hulpdiensten van binnen bekijken en kregen informatie over allerlei veiligheidsthema’s, zoals babbeltrucs en brandveiligheid in en rond het huis. In het Mobiel Media Lab gaven jeugdagenten en jongerenwerkers informatie over cyberpesten en lachgas. Bezoekers konden hun kentekenplaat laten vastzetten met anti-diefstalschroeven, woonfraude leren herkennen en konden zich aanmelden voor de WhatsAppgroep Ridderkerk Veilig. De ‘rampzalig-bus’ liet zien welke producten er in een noodpakket horen, zoals toiletpapier, flessen water en noten (lang houdbaar voedsel).