Veiligheidsrisicogebieden in Ridderkerk niet verlengd

23 augustus 2024, 17:00

De gemeente Ridderkerk, het Openbaar Ministerie en de politie hebben gezamenlijk besloten de twee veiligheidsrisicogebieden in Ridderkerk niet te verlengen. Het aantal incidenten is in de afgelopen periode afgenomen.

In de periode van 1 december 2023 tot 1 juni 2024 mocht de politie in twee veiligheidsrisicogebieden preventief fouilleren. Dat betekent dat de politie iedereen in deze gebieden mocht controleren op het bij zich dragen van messen en/of wapens. Het eerste gebied omvatte de middelbare scholen, het tweede gebied viel in en rondom het centrum. Het aanwijzen van de veiligheidsrisicogebieden was één van de acties om wapengerelateerde incidenten de kop in te drukken.

In de maanden december 2023 tot juni 2024 heeft de politie tien preventief fouilleeracties uitgevoerd. De acties blijken succesvol en effectief te zijn geweest. Het aantal incidenten in de twee gebieden is in de afgelopen periode afgenomen. Burgemeester Marco Oosterwijk: “Preventief fouilleren heeft een grote inbreuk op de persoonlijke levenssfeer van mensen. Daarbij neemt het aantal incidenten af. Dat maakt dat we hebben besloten om de veiligheidsrisicogebieden voor nu niet te verlengen. We blijven ons uiteraard wel inzetten voor de veiligheid in deze gebieden. Ik bedank de politie voor hun grote inzet die in Ridderkerk goed is ontvangen.”

De komende twaalf maanden zet de politie in op andere acties. Zo houdt de politie met regelmaat verkeerscontroles waarbij voertuigen onderzocht en inzittenden gefouilleerd kunnen worden. Ook zijn er controles in de scholen. Burgemeester Oosterwijk: “Mocht de komende maanden blijken dat het toch nodig is om weer over te gaan op veiligheidsrisicogebieden, aarzelen we absoluut niet om hierover afstemming met het Openbaar Ministerie en de politie te hebben.”