Veiliger oversteken op verlicht zebrapad

13 juni 2024, 09:00
De knipperende lichtjes in het asfalt trekken de aandacht van automobilisten.

Kinderen die van en naar CBS De Klimop gaan, kunnen dat nu veiliger doen. Voetgangers die willen oversteken bij twee zebrapaden aan de Burgemeester De Zeeuwstraat zijn nu beter te zien.

Het gaat om de zebrapaden voor en na de kruising met de Seringenstraat. Knipperende lichtjes in het asfalt trekken de aandacht van automobilisten naar het zebrapad. Zo kunnen automobilisten nog sneller afremmen als iemand wil oversteken.

De lichtjes gaan alleen aan als een voetganger wil oversteken. Camera’s met bewegingssensoren ‘zien’ de voetganger waardoor de lichtjes aangaan. Hierbij worden geen beelden opgenomen. Gelijk naast de zebrapaden zijn ook oversteekplaatsen voor fietsers. De camera’s zijn zo geplaatst dat geen fietsers ‘gezien’ worden die willen oversteken. Fietsers moeten namelijk wel wachten als er een auto aankomt.
Op enkele plekken waren al zebrapaden met knipperende lichtjes in het asfalt. Of meerdere zebrapaden deze lichtjes krijgen, wordt per verkeerssituatie bekeken.

De veilige oversteekplaatsen zijn onderdeel van het veiliger maken van de inrichting rondom scholen. Met allerlei maatregelen worden weggebruikers alert gemaakt. In overleg met de school worden de maatregelen per locatie bepaald.

Niet alleen de verkeersveiligheid rondom scholen wordt verbeterd in Ridderkerk. Op verschillende plekken nemen we maatregelen om het verkeer in Ridderkerk voor iedere weggebruiker veiliger te maken. We vinden het dan ook belangrijk dat kinderen veilig en zelfstandig kunnen deelnemen aan het verkeer.