Uitleg en ontmoeting over veiligheid

3 oktober 2024, 09:00
In totaal kwamen zo’n honderd inwoners uit Rijsoord op de Veiligheidsmiddag af.

Tijdens de Veiligheidsmiddag konden inwoners uit Rijsoord vorige week woensdag alles te weten komen over veilig wonen.

Kinderen mochten in de brandweerauto en een politiewagen zitten. Boa Hanneke probeerde in een boevenpak bezoekers te verleiden hun bankpas te overhandigen, om hen zo meer te vertellen over ondermijning.

Informatie

Ook was er voorlichting over de WhatsApp-groepen van Ridderkerk Veilig. Die groepen zijn er om elkaar te informeren over verdachte situaties en noodsituaties. Door samen waakzaam en alert te zijn kunnen bijvoorbeeld inbraken, vernielingen en babbeltrucs voorkomen worden. Ook krijgt de politie meer waardevolle informatie, waardoor zij gerichter kan optreden.

Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond vertelde over de app Rijnmondveilig. Die informeert en alarmeert inwoners bij een noodsituatie en vertelt wat er in een noodpakket moet zitten. De meest rampzalige supermarkt ooit was ook aanwezig. Dat is een bus waar noodpakketten onder de aandacht worden gebracht. Denk aan blikken soep voor ‘als alles in de soep loopt’ of een wc-rol voor ‘als de shit uitbreekt’.
Bewoners konden verder in gesprek met medewerkers van het leefbaarheidsteam, dat bestaat uit Wooncompas, Facet Ridderkerk, politie, handhaving en Gemeente Ridderkerk. BAR Afvalbeheer deelde gft-bakjes uit.