Tweeling zamelt geld in voor vluchtelingen

6 juni 2024, 09:00
Joshua en Benjamin de Lege met de cheque. Naast hen teamleider Djannah Ollong van Vluchtelingenwerk, een klasgenoot, kinderen van statushouders en achter hen burgemeester Marco Oosterwijk.

Help ons andere kinderen te helpen: dat was de oproep van de elfjarige tweeling Joshua en Benjamin de Lege. Met een sponsoractie hebben zij €1.500,- opgehaald voor Vluchtelingenwerk.

De tweeling vindt het belangrijk dat alle kinderen kunnen genieten van hun kindertijd. Met hun ouders bedachten ze daarom om iets te doen voor kinderen die uit hun land moesten vluchten. Ze gingen koekjes verkopen in hun kerk en startten een online donatieactie.

Dat alles leverde €1.500,- op. Met burgemeester Marco Oosterwijk overhandigden ze vorige week donderdag symbolisch een cheque aan Djannah Ollong, teamleider bij Vluchtelingenwerk Nederland. Bij dit moment waren klasgenoten, docenten en familieleden van Joshua en Benjamin aanwezig. Een paar kinderen van statushouders namen samen met Djannah Ollong de cheque in ontvangst. Met het bedrag hopen Joshua en Benjamin iets te kunnen betekenen voor andere kinderen die het minder goed hebben. “Laten we samen een beetje liefde en steun verspreiden.”

Burgemeester Marco Oosterwijk sprak de tweeling tijdens de middag toe: “Wat fantastisch mooi dat jullie je zo hebben ingezet voor vluchtelingenkinderen. Jullie zijn een voorbeeld voor anderen.” De vader van Joshua en Benjamin noemde in zijn toespraak: “Onze hoop is dat Stichting Vluchtelingenwerk Ridderkerk met deze donatie de gelegenheid krijgt om de kinderen van vluchtelingen aan het spelen te krijgen. Niet alleen om hun aandacht te verzetten, maar hopelijk ook om met hun klas- en schoolgenoten een stukje verbinding te maken.”