Tuinen bezoeken en stekjes ruilen

8 augustus 2024, 09:00
Ellie Smelik werkt elke morgen een uurtje in haar tuin.

Op de televisie in de huiskamer van Ellie Smelik-Damsteeg en haar man zijn vier piepkleine koolmeesjes te zien. Ineengedoken wachten ze op moeder koolmees, die af en aan vliegt met voedsel. “Mooi he?”, zegt Ellie.

“De vogeltjes zitten in het vogelhuisje naast de voordeur. Ik was altijd zo nieuwsgierig naar hoe het er aan de binnenkant aan toe ging. Mijn man heeft daarom een camera in het vogelhuisje gehangen.” Op dat moment komt moederkoolmees aanvliegen. Er klinkt luid gepiep. En weg is de moeder weer. De rust keert terug in het vogelhuisje en in het huis van Ellie en haar man.

Het volgen van de koolmezen past helemaal bij Ellie. Ze houdt van de natuur en tuinieren. In Barendrecht bestond wel een tuinclub, maar die zat vol. In Ridderkerk was er nog geen club. Samen met twee dames van de cursus richtte Ellie in 1994 Tuinclub Ridderspoor op. “We delen kennis over bloemen en planten, ruilen stekjes en bezoeken elkaars tuinen. Vroeger maakten we driedaagse reizen naar inspirerende tuinen in Frankrijk en België. Tegenwoordig bezoeken we prachtige tuinen dichterbij huis, bijvoorbeeld in Rockanje en Bergschenhoek.”

“Tuinieren is leuk en rustgevend.”

Die liefde voor tuinieren was er niet altijd. “Mijn vader deed vroeger altijd onze tuin. Hij ging iets mankeren en kon onze tuin niet meer bijhouden. Ik besloot een cursus tuinieren te volgen. Ik kreeg les van tuindersbedrijf Huib van der Hoven. Hij kon zo bevlogen vertellen. Zo ontstonden mijn tuinkriebels.”
Begin juni organiseerde de tuinclub voor het 30-jarig jubileum een Tuinenroute in Ridderkerk. Leden en andere enthousiaste inwoners met groene vingers stelden hun tuinen open voor publiek. “Het was een groot succes! Er zijn zoveel verschillende tuinen. Groot, klein, strak, natuurlijk. Juist die verschillen maken het zo leuk.” Ellie noemt haar eigen tuin een georganiseerde chaos. Elke morgen gaat zij even de tuin in. “Onkruid wieden, water geven, dode bloemetjes eruit plukken. Ik zie altijd wel werk. Al voelt het helemaal niet als werken. Tuinieren is leuk en rustgevend.”

Het delen van die passie heeft meer dan dat gebracht. Er zijn vriendschappen ontstaan binnen de club. “We spreken elkaar in goede en slechte tijden. Afgelopen jaren heeft ongeveer de helft van de dames haar man verloren. Je leeft echt met elkaar mee.” Om te blijven bestaan is de club op zoek naar nieuwe tuinliefhebbers. Ellie bekijkt of ze een cursus tuinieren kunnen aanbieden. “En volgend jaar willen we opnieuw een Tuinroute organiseren.”

Mail naar ellie@smelikdamsteeg.net als u ook lid wilt worden.

Het interview verschijnt deze week in gemeentekrant De Blauwkai. Voor de rubriek ‘Ridderkerk Verbindt’ spreken we elke maand een vereniging of stichting die Ridderkerkers bij elkaar brengt.