Sluitende begroting 2025 ondanks financiële uitdagingen

13 september 2024, 11:00

Het college van burgemeester en wethouders presenteert wederom een sluitende begroting, waarin de tarieven van de gemeentelijke belastingen en heffingen relatief laag blijven.

Net als voorgaande jaren voert het college in 2025 een bescheiden stijging door van de tarieven van de woonlasten (OZB, afvalstoffenheffing en rioolheffing). Wethouder Kees van der Duijn Schouten (financiën): “Ridderkerk is een financieel gezonde gemeente. Dat betaalt zich opnieuw uit in een sluitende begroting waarbij we de woonlasten minder laten stijgen dan het inflatiepercentage van het Centraal Planbureau. Naast 57 miljoen investeringen in “stenen”, investeren we volgend jaar met 64 miljoen euro begrote uitgaven voor het sociaal domein ook weer fors in zorg en ondersteuning van onze inwoners.”

Financiële uitdagingen

Toch liggen er voor Ridderkerk, net als veel andere gemeenten in Nederland, financiële uitdagingen in het verschiet. De belangrijkste oorzaak hiervan is de grote daling van de financiële bijdrage vanuit het Rijk die gemeenten jaarlijks ontvangen. Deze valt vanaf 2026 een fors stuk lager uit dan voorheen. Wethouder Van der Duijn Schouten: “Voor de jaren 2026 en 2027 kunnen verwachte tekorten in Ridderkerk nog gedeeltelijk gedekt worden door de algemene reserve. Maar voor het voorziene tekort van 2,5 miljoen euro in 2028 moet een structurele oplossing komen. We gaan in 2025 daarom in gesprek met de gemeenteraad om na te denken hoe Ridderkerk ook in de toekomst een financieel gezonde gemeente blijft.”

Ambities

2025 is het laatste volledige jaar waarin het college volop aan de slag is met de uitvoering van de ambities uit het collegeprogramma ‘Hart voor een toekomstbestendig Ridderkerk’. Veel zaken zijn inmiddels gerealiseerd en tegelijk staat er nog het nodige op de planning. In oktober volgt er een update van het collegeprogramma met daarin een stand van zaken van alle acties zoals die aan het begin van de collegeperiode zijn opgesteld. Op die manier is het voor iedereen duidelijk wat er is gerealiseerd, wat er de resterende tijd nog op de planning staat en waar eventueel ambities zijn bijgesteld.