Samen tegen eenzaamheid: win een buurtbankje

29 augustus 2024, 09:00

Heeft u een hart voor uw buurt en wilt u iets doen aan de toenemende eenzaamheid? Start een BuurtBankje en organiseer een ontmoetingsplek in uw buurt.

Een BuurtBankje (initiatief van Stichting De Buurt) is een bankje op uw stoep die u zelf plaatst en die door alle buurtbewoners gebruikt mag worden. Zo leert u buren kennen, voelen mensen zich meer thuis in de buurt en kunt u dichtbij huis een verschil maken. Na afloop plaatst u het bankje weer op eigen terrein. In Nederland zijn er al zo’n 2.500 BuurtBankjes te vinden.

Gemeente Ridderkerk, Facet Ridderkerk en Wooncompas maken de winactie in Ridderkerk mogelijk. Wethouder Henk van Os: “Een BuurtBankje is meer dan een zitplaats; het is een ontmoetingsplek waar buren met elkaar in gesprek kunnen gaan en verhalen kunnen delen. Hiermee willen we de sociale interactie bevorderen. Dit helpt om eenzaamheid te verminderen, de betrokkenheid in de buurt te vergroten en een warme, gastvrije omgeving te creëren waarin iedereen zich thuis voelt.’’

Hoe maak je kans?

Vul vóór 16 september het aanmeldformulier aan via de website van Stichting De Buurt en maak kans op één van de vijf bankjes. In de Week tegen Eenzaamheid (26 september – 2 oktober) worden de 5 bankjes uitgedeeld. De winnaars ontvangen een welkomstpakket van Stichting De Buurt om te helpen een gezellige activiteit in de buurt te organiseren.