Samen stilstaan bij oorlog en vrede

8 mei 2024, 10:53
Links: de stille tocht, midden: kinderburgemeester Maya van den Ham legt met burgemeester Marco Oosterwijk een bloemstuk, rechts: leden van de scouting leggen bloemen bij het oorlogsmonument.

Afgelopen zaterdag zijn ook in Ridderkerk de burgers en militairen herdacht die sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog in Nederland of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord.

Dat gebeurde bij het monument op begraafplaats Rusthof aan de Lagendijk. De jaarlijkse herdenking was ook voor de militairen die omkwamen bij vredesoperaties.

Zaterdag 4 mei was er voorafgaand aan de herdenking een stille tocht vanaf het gemeentehuis naar de begraafplaats. Onderweg legde burgemeester Marco Oosterwijk, samen met kinderburgemeester Maya van den Ham, een bloemstuk bij de boom aan de Jhr. van Karnebeekweg ter herinnering aan de vermoorde Joodse familie Den Hartog. De burgemeester gaf een toespraak en scout Daan de Waart droeg een gedicht voor.

De burgemeester benadrukte in zijn toespraak waarom herdenken belangrijk is. “Onder moeten duiken, bang zijn voor bombardementen, niet weten of er voldoende medicijnen zijn. Het kwijtraken van vrijheid, niet meer kunnen doen wat je wilt. Niet mogen zeggen wat je vindt. Of zelfs vermoord worden om wie je bent. Het is afschuwelijk en niet te bevatten. En juist daarom staan we af en toe stil. Omdat we het simpelweg niet mogen vergeten. En omdat we degenen willen eren die het hoogste goed gaven. Hun leven.”

Ook stond de burgemeester stil bij de dag die volgt na 4 mei: Bevrijdingsdag. “Vrijheid is echt ons grootste goed. Het is bepalend voor wie we zijn en wat we kunnen doen. Vrijheid bewaren en bewaken is daarom een dure verantwoordelijkheid. Voor nu en straks.”