Samen in gesprek over hitte

1 augustus 2024, 09:00
Wethouder Ton Overheid (r) bekijkt het blotevoetenpad bij de Buurttent XL.

Onder het genot van een ijsje met elkaar in gesprek over verandering van het klimaat en de gevolgen daarvan. Dat deden buurtbewoners woensdag 24 juli tijdens de Buurttent XL op Plein Oost.

Het was vorige week woensdag een gezellige drukte op Plein Oost. Alle bewoners uit de buurt waren uitgenodigd voor de Buurttent XL. Het thema was hitte. In de zomer zien we steeds vaker extreem weer. Het wordt droger, warmer of er valt heel veel regen. Dit merken we niet alleen buiten op straat, maar ook in en om woningen. Inwoners konden hierover in gesprek met het Leefbaarheidsteam, bestaande uit de Gemeente Ridderkerk, Wooncompas, de politie en Facet Ridderkerk. Allerlei onderwerpen kwamen aan bod: meer groen in de wijk, het koelen van uw huis en het aanleggen van een sedumdak.

Wethouder Ton Overheid kwam ’s middags even langs en maakte kennis met inwoners. Daarnaast gaven de afvalcoaches van NV Afvalbeheer tips over afvalscheiding bij hitte. Ook handhaving en de brandweer waren aanwezig.

Daarnaast konden inwoners op het blotevoetenpad op verschillende ondergronden staan zoals tegels, houtsnippers en kunstgras. Op die manier konden zij het verschil van materiaal bij warmte ervaren. En inwoners die een geveltuintje gaan aanleggen, konden een gratis plantenpakket ophalen.

Regenton

Tijdens de Buurttent konden inwoners ideeën inleveren om hitte tegen te gaan en kans maken op een gratis regenton. Er zaten veel goede ideeën tussen. Het meest originele idee was het maken van een koelmat voor huisdieren. De winnaar krijgt de regenton binnenkort thuisbezorgd.