Samen in beweging tegen dementie

26 september 2024, 13:00
Wethouder Edward Piena bezocht de workshop Muziek, waar de deelnemers onder andere het geluid van regen nabootsten met hun handen.

Dementievriendelijk Ridderkerk stond vorige week donderdag 19 september stil bij Wereld Alzheimer Dag. In theater Het Plein waren er drie workshops voor mensen met en zonder dementie.

Wethouder Edward Piena opende de middag: “Zaterdag is het Wereld Alzheimer Dag. Dit keer is het thema Samen in beweging. Dat gaan we vanmiddag letterlijk doen. Maar laten we ook figuurlijk in beweging komen om dementie op de kaart te zetten. Want er komen in Nederland jaarlijks zo’n 50.000 mensen met dementie bij. En er is nog geen medicijn beschikbaar.”

Daarna waren er 3 workshops die aansloten op het thema Samen in beweging. Bewegen is in je eentje al leuk en gezond, samen is het zelfs extra goed voor het brein.

Bewegen

Tijdens de workshop Stoelgym werden er met gewichtjes, ballen en elastieken oefeningen gedaan om de spieren en gewrichten in conditie te houden. In de workshop Wandelmeditatie was er aandacht voor ademhaling, concentratie, beweging van het lichaam en prikkelingen van de zintuigen, om zo de kwaliteit van het wandelen te verhogen.

Verder was er een workshop muziek en dans. Door samen te zingen, muziek te maken en te bewegen, werkten deelnemers aan verbinding en een positieve stemming. Muziek kan namelijk herinneringen aan belangrijke momenten of het gevoel hiervan weer naar boven halen.

Meer informatie

Op de website van Dementievriendelijk Ridderkerk leest u hoe Dementievriendelijk Ridderkerk zich inzet om onze gemeente dementievriendelijk te maken. U vindt er ook tips en trainingen.