Samen aan de slag voor Ridderkerk

17 oktober 2024, 09:00
Medewerkers van de gemeente sorteren gedoneerde kleding bij de Kledingbank.

Elke dag zetten de medewerkers van de gemeente Ridderkerk zich in voor een mooi Ridderkerk. Iedereen doet dit vanuit zijn eigen vakgebied en veelal vanachter een bureau. Maar op 10 oktober was dat anders.

Die dag was het namelijk de ‘Samen voor Ridderkerk’-dag. Een dag waarbij de medewerkers bij ruim twintig maatschappelijke organisaties een handje mee hebben geholpen. Van helpen bij de FoodCompany tot verwijderen van wilgenopschot in het Waalbos en van pannenkoeken bakken voor kinderen tot bloemschikken in bejaardentehuizen. Overal waren er extra mensen aan de slag.

Met veel enthousiasme hebben zij taken gedaan waar normaal onvoldoende tijd voor is, zoals het maken van een pauwenverblijf op kinderboerderij De Dierenhof. Maar op andere plekken was het meedraaien met de normale taken. Bijvoorbeeld bij kringloop Noordenweg en de Kledingbank. Ook was er een ambtenarenkoor dat allerlei locaties langsging.

Voordat de medewerkers op 10 oktober aan de slag konden was er heel wat werk verzet. Een werkgroep heeft de mogelijke locaties benaderd, meegedacht over de taken die gedaan konden worden en natuurlijk binnen de gemeente gezorgd voor voldoende medewerkers die de taken ook uit konden gaan voeren.

Ridderkerk heeft vanaf 1 januari weer een eigen organisatie en zo’n dag als de ‘Samen voor Ridderkerk’-dag is perfect om de maatschappelijke organisaties van Ridderkerk nog beter te leren kennen.
De medewerkers kijken met plezier terug op de geslaagde dag. Ook de organisaties waren erg positief. De gemeente gaat er volgend jaar vervolg aan geven.