Ridderkerks hitteplan beschermt kwetsbare inwoners

6 juni 2024, 09:00
Wethouder Edward Piena vult zijn flesje bij één van de openbare watertappunten in Ridderkerk.

We hebben erg nat weer achter de rug, dus u kunt zich misschien nog weinig voorstellen bij een bloedhete zomer. Toch is de gemeente al voorbereid met het Ridderkerks Hitteplan.

Naar verwachting komen hittegolven steeds vaker voor. Bij warm weer is het belangrijk om meer aandacht te hebben voor mensen die extra last (kunnen) hebben van hitte. Denk bijvoorbeeld aan ouderen, mensen met een chronische aandoening en dak- en thuislozen. Bij deze groepen kan hitte sneller leiden tot gezondheidsproblemen. Wethouder Edward Piena: “Met een goede voorbereiding zijn veel gezondheidsproblemen tijdens een hittegolf te voorkomen.”

Daarom komt de gemeente samen met verschillende lokale maatschappelijke organisaties met een lokaal hitteplan voor Ridderkerk. Hierin staat wat er plaatselijk nodig is om kwetsbare inwoners te beschermen tegen gezondheidsrisico’s wanneer het heel warm is.

U bent vast wel bekend met het Oosterpark of de Gorzen waar u de schaduw kunt opzoeken. Zo zijn er veel meer andere koele plekken. Als gemeente hebben we aandacht om voor meer koele schaduwplekken in Ridderkerk te zorgen. Daarnaast zijn er meerdere openbare watertappunten.

Kijk op de pagina Hitte voor het Hitteplan en een overzicht van de watertappunten.