Politie houdt regelmatig verkeerscontroles

1 augustus 2024, 09:00

Het afgelopen halfjaar zijn er in Ridderkerk 61 bestuurders aangehouden voor rijden onder invloed van alcohol en/of drugs.

De politie houdt regelmatig verkeerscontroles. Bestuurders moeten daarbij ook steekproefsgewijs blazen. Tussen 1 januari tot 25 juli dit jaar zijn in Ridderkerk 61 bestuurders aangehouden voor rijden onder invloed. In dezelfde periode vorig jaar bedroeg dit aantal 41. Tot nu toe kregen 32 personen een boete voor het rijden zonder of met een ongeldig verklaard rijbewijs. In het eerste half jaar van 2023 lag dat aantal op 22.

Autorijden onder invloed van alcohol of drugs is strafbaar, dus doe het niet! Door het gebruik van alcohol of drugs neemt de kans op ongelukken altijd toe. Daarom zijn er strenge regels.
Het Openbaar Ministerie (OM) kan een boete van maximaal 7.800 euro opleggen. Daarbij kan het rijbewijs voor maximaal vijf jaar worden ingenomen en de bestuurder kan maximaal één jaar hechtenis opgelegd krijgen. De politie gaat de komende maanden extra controles uitvoeren.