Open voor iedereen: pumptrack Ridderkerk

3 oktober 2024, 17:00
Tijdens de opening van de pumptrack werd een spectaculaire demo gegeven.

Het was een gezellige drukte tijdens de opening van de pumptrack vorige week woensdag. Peuters op loopfietsjes, kinderen op steps en fietsen, maar ook volwassenen op rolschaatsen en crossfietsen: jong en oud was erbij.

Tientallen toeschouwers stonden die woensdagmiddag te popelen om de baan, in het recreatiegebied langs rivier de Noord nabij de uitkijktoren aan de Ridderhaven, uit te proberen. Kinderburgemeester Maya van den Ham opende de pumptrack met wethouders Fleur Stip en Henk van Os.

Initiatief omarmen

Wethouder Stip sprak lovend over de grootste pumptrack van Nederland: “We hechten als gemeente natuurlijk veel belang aan sporten. Met deze pumptrack hebben we in Ridderkerk nog meer mogelijkheden om in beweging te komen en elkaar te ontmoeten. Ik wil de initiatiefnemers heel erg bedanken voor hun idee en inzet. Wij omarmen zulk soort initiatieven en het is fantastisch dat we dit samen hebben kunnen realiseren.”

Trainen

De pumptrack is een initiatief van Sebastiaan Heijman, Elwin Gravestein en Remko Blouw. Beide zonen van Sebastiaan en Elwin doen aan BMX. Ze zochten een plek waar ze tijdens de winterstop en buiten de trainingen konden blijven trainen. Sebastiaan zette de eerste stap in januari 2021 om een pumptrack in Ridderkerk te krijgen. Geïnteresseerden konden meedenken met het ontwerp.

Nadat het lintje afgelopen woensdag was doorgeknipt, gaven rijders uit Ridderkerk en daarbuiten een spectaculaire demo. Daarna mocht iedereen de baan op. Het is geschikt voor crossfietsen (BMX), mountainbikes, stuntstepjes, loopfietsen, skates, longboards en skateboards.