Ontdek het grote sportaanbod in Ridderkerk

22 augustus 2024, 09:00
Paardenliefhebbers kunnen in Ridderkerk gezellig samen buiten rijden, zoals hier in het Oosterpark.

Wie weet hebt u door de rust van de zomervakantie weer goede voornemens, bijvoorbeeld voor een gezondere levensstijl of het opdoen van nieuwe contacten. Of vindt u het van belang dat uw kind gaat sporten.

Goed nieuws, want met zo’n zestig sportverenigingen en -scholen is er voor iedere Ridderkerk wel een sport te vinden. Zo zijn er al vijf clubs om bij te (zaal)voetballen. Maar het aanbod is veel breder. Zomaar wat voorbeelden: tennis, hardlopen, hockey, korfbal, vechtsporten, paardensport, dansen, fietsen en zelfs denksport. Ook zijn er sportmogelijkheden voor mensen met een beperking. Wie liever zelf sport, kan onder andere gebruik maken van het calisthenicspark aan de Sportlaan of van een hardloop- of mountainbikeroute.

Het gemeentebestuur vindt sport heel belangrijk. Omdat het helpt om gezond te leven, maar er zijn meer voordelen. Genoeg bewegen en sporten is niet alleen goed voor ons lichaam, maar ook voor onze geest. En wat dacht u van de gezelligheid van een club? We vinden dat iedereen moet kunnen meedoen. Daarom is er onder meer de Regeling Meedoen, voor mensen die niet voldoende geld hebben om lid te worden van een sportclub.

Sport voor iedereen

Waarom is sporten zo belangrijk? Genoeg bewegen en sporten is goed voor ons lichaam en voor onze geest. Het heeft invloed op ons gewicht en verbetert onze motoriek. Daarnaast is sporten goed voor de ontwikkeling van onze hersenen en voor onze mentale gezondheid. Dat komt onder meer doordat bewegen ons helpt om stress te reguleren. Sporten is ook goed voor ons op lange termijn: het gaat chronische ziektes tegen, zoals hart- en vaatziekten, diabetes en overgewicht.

En laten we de sociale effecten niet vergeten. Structureel sporten en bewegen draagt bij aan onze persoonlijke ontwikkeling en sociale vaardigheden. Wie lid wordt van een sportvereniging ontmoet nieuwe mensen. De gezelligheid van een club gaat vaak verder dan samen sporten. Leden gaan samen wat drinken na de wedstrijd, maar ondernemen ook andere activiteiten. Sporten kan dus uw sociale netwerk vergroten.

Meedoen

Iedereen moet kunnen meedoen aan sport. Heeft u niet genoeg geld om lid te worden van een sportclub? Misschien kan de Regeling Meedoen u helpen. Volwassenen kunnen maximaal 195 euro per jaar vergoed krijgen via de Ridderkerkpas. U kunt van dit geld onder meer meedoen aan sport en aan sociale en culturele activiteiten. Kinderen van ouders met een laag inkomen kunnen dankzij het Kindpakket meedoen aan leuke dingen, zoals sporten, muziekles en een schoolreisje.

Ridderkerk heeft meerdere verengingen waar mensen met een beperking kunnen sporten. Invaliden Sportvereniging Ridderkerk (ISR) is er voor mensen met een lichamelijke beperking. U kunt er rolstoelbasketballen, zwemmen, aquajoggen, jeu-de-boulen, badmintonnen, tafeltennissen en sjoelen. Anyam is een vereniging voor verstandelijk beperkten die willen sporten. Zij kunnen er onder meer wandelen en zwemmen.

Meer informatie

Op de Uitagenda vindt u een overzicht van alle Ridderkerkse sportverenigingen en -scholen. Staat uw club nog niet op deze website? Laat het ons weten via uitagenda@ridderkerk.nl. U vindt het overzicht ook in de gemeentegids.

Of kijk op: