Onderzoek naar huisvesting arbeidsmigranten op Nieuw Reijerwaard

16 juli 2024, 09:58

De gemeente Ridderkerk heeft onderzoek gedaan naar de huidige en toekomstige huisvestingsbehoefte van arbeidsmigranten op Nieuw Reijerwaard / Dutch Fresh Port.

Bedrijventerrein Nieuw Reijerwaard is volop in ontwikkeling. Verschillende bedrijven die daar zijn gevestigd, zijn voor een deel afhankelijk van de inzet van arbeidsmigranten. De verwachting is dat deze behoefte verder zal toenemen in de toekomst.

Expertisecentrum Flexwonen heeft in opdracht van de gemeente Ridderkerk daarom onderzoek gedaan naar hoe groot de huisvestingsbehoefte is. Ook heeft het expertisecentrum onderzocht welke belangrijke voorwaarden nodig zijn om goede huisvesting voor arbeidsmigranten te organiseren. De resultaten van het onderzoek geven ondernemers randvoorwaarden om aan de slag te gaan met de huisvesting van hun personeel in het gebied.

Wethouder Kees van der Duijn Schouten (wonen): “Wij staan positief tegenover de ontwikkeling om huisvesting voor arbeidsmigranten op of nabij Nieuw Reijerwaard te organiseren. Het maakt het voor bedrijven interessant zich te huisvesten in het gebied. Bovendien zorgt het voor verlichting van druk op de woningmarkt in de rest van Ridderkerk.”

Ridderkerk is de eerste Nederlandse gemeenten die een soortgelijk onderzoek uitvoert. De gemeente roept andere partners in het gebied op om zich ook in te spannen om een bijdrage te leveren aan een deel van de huisvestingsopgave.