Nieuwbouw recreatiecentrum De Fakkel stap dichterbij

6 september 2024, 17:00

De nieuwbouw van recreatiecentrum De Fakkel, waaronder het zwembad, is weer een stap dichterbij. In oktober stelt het college van burgemeester en wethouders de gemeenteraad voor geld beschikbaar te stellen om De Fakkel volledig te vernieuwen.

Het afgelopen half jaar deed de gemeente Ridderkerk onderzoek naar renovatie of nieuwbouw van Recreatiecentrum De Fakkel. Zo werd er een (bouw)technisch onderzoek gedaan, werden vraag en aanbod van zwemfaciliteiten in beeld gebracht en konden inwoners hun ideeën en wensen over de toekomst van het zwembad delen. Ruim 3000 mensen maakten hier gebruik van.

Hieruit volgden vier mogelijke scenario’s waar de commissie Samen wonen op 16 april haar input op gaf. De voorkeur bleek toen uit te gaan naar een zwembad waarbij een recreatief binnenbad terugkomt. Er bleek geen draagvlak te zijn voor renovatie van het huidige zwembad, vanwege de bouwtechnische staat. Het college heeft daarop de scenario’s van nieuwbouw verder uitgewerkt. Het college stelt de gemeenteraad voor om het huidige recreatiecentrum volledig te vernieuwen, inclusief de buitenbaden.

Uniek project

In het voorkeursscenario komt hetzelfde aantal vierkante meters zwemwater terug als in het huidige zwembad. In het zwembad moet een 6-baans wedstrijdbad, een doelgroepenbad met beweegbare bodem en een recreatief bad met onder andere een glijbaan komen. Daarnaast wordt er een NOC-NSF sporthal met drie vloerdelen gerealiseerd. Het recreatiecentrum biedt hiermee voldoende ruimte voor het bewegingsonderwijs en het verenigingsleven van Ridderkerk. Ook wordt er een volwaardig horecagedeelte gerealiseerd.

Het voorstel is om het recreatiecentrum te bouwen op de locatie van de huidige buitenbaden. Hierbij kan zowel het binnenbad als de sporthal openblijven tijdens de nieuwbouw. Nadat het recreatiecentrum gebouwd is, worden er nieuwe buitenbaden gerealiseerd op de plek van het huidige recreatiecentrum. De nieuwbouw van het recreatiecentrum zal rond de 40 miljoen euro kosten.

Wethouder Henk van Os: “De nieuwbouw van recreatiecentrum De Fakkel is een uniek project voor de gemeente Ridderkerk. Na verschillende onderzoeken, inbreng van ruim 3000 Ridderkerkers en een consultatie bij de gemeenteraad, hebben we een plan liggen om een mooie, duurzame en circulaire voorziening te bouwen waar we decennia mee vooruit kunnen. Het is een voorziening waar duizenden jongeren de komende jaren hun zwemdiploma kunnen halen, zowel recreatief als in verenigingsverband zwemplezier kan worden beleefd en waar vele verenigingen en scholieren kunnen sporten. Ridderkerk verdient zo’n fantastisch recreatiecentrum.”

Proces

Het voorkeursscenario wordt op 3 oktober 2024 besproken in de commissievergadering Samen wonen. Op 17 oktober neemt de gemeenteraad een besluit over de nieuwbouw van recreatiecentrum De Fakkel.