Neven runnen modezaak met plezier

25 juli 2024, 09:00
Bart en Ewout Put runnen het familiebedrijf inmiddels 24 jaar samen.

Put Fashionstore is een begrip in Ridderkerk. De kledingwinkel bestaat al sinds 1932. Inmiddels staat de derde generatie aan het roer.

In 2000 namen neven Ewout en Bart Put de kledingzaak over van hun tante Maaike. “Haar vader, onze opa Put, begon in 1932 op de Kerkweg. Met een grote koffer vol garen, spelden en stoffen ging hij langs de deuren om te verkopen”, vertelt Ewout. Na het opbouwen van een vaste klantenkring opende opa Put in 1938 de eerste echte winkel aan de Ringdijk. In 1957 nam tante Maaike de winkel over. “Er volgde een verhuizing naar het Raadhuisplein, nu bekend als het Sint Jorisplein. In 1965 werd het pand flink uitgebreid, naar de achthonderd vierkante meter die we nu hebben”, zegt Bart.

Ondernemen, mode en service stromen bij beide mannen door hun aderen. 57 jaar geleden werd Bart boven de kledingzaak geboren. “Als baby lag ik hier te slapen en als peutertje stapte ik door de winkel. Ik heb altijd gedacht dat ik vuilnisman zou worden, maar toen ik als vijftienjarig mannetje kleding stond te prijzen, was het duidelijk. Ook ik wilde in de mode werken en al snel ben ik in de zaak begonnen”, vertelt Bart. Ewout komt ook uit een ondernemersgezin. Zijn vader heeft een modezaak in Dordrecht. “Ik zou hier in Ridderkerk het vak leren, want vreemde ogen dwingen. Daarna zou ik bij mijn vader gaan werken. Dat liep anders, want ze zochten hier iemand voor het weekend. Ik ben gebleven en inmiddels werk ik hier alweer 32 jaar.”

Overname

Toen tante Maaike in 2000 met pensioen wilde, vroeg zij de neven om samen het bedrijf over te nemen. Dat wilden Bart en Ewout wel. Ze veranderden de naam van Modehuis Put naar Put Fashionstore en zetten het bedrijf op dezelfde manier voort. Door de jaren heen zijn er wel wat kleine veranderingen geweest. “Tante Maaike hield de voorraad in schriftjes bij. Tegenwoordig houdt de computer onze voorraad bij en prijzen we niet meer met de hand”, vertelt Ewout.

Wat hetzelfde is gebleven, is de soort kleding die in de winkel hangt. Stijlvolle en moderne kleding voor jong en oud. “ We hebben een ruime collectie, van casual tot klassiek, voor dames en heren”, zegt Bart.

Goede service

De mannen vinden een goede service belangrijk. Klanten die slecht ter been zijn of geen vervoer hebben, halen ze op. “Onze klanten wonen vooral in de regio, van Dordrecht tot Rotterdam. Maar we hebben ook klanten in Goedereede”, zegt Ewout. Is de gekochte kleding te lang? Ook het verstellen van kleding hoort bij de service.

De neven runnen de kledingzaak met veel plezier. “We hebben het gezellig met elkaar, de verkoopdames en de leuke klanten. De mode blijft leuk en we hebben een mooie winkel op een centrale plek. Zolang we kunnen, gaan we door”, sluit Bart af.

Kijk op putfashionstore.nl voor meer informatie.

Heeft u als ondernemer vragen aan de gemeente? Neem dan contact op met bedrijfscontactfunctionaris Mieke Jochims.

Wilt u maandelijks nieuws krijgen voor ondernemers? Stuur dan een e-mail naar ondernemen@ridderkerk.nl.

Het interview verschijnt deze week in gemeentekrant De Blauwkai. Voor de rubriek ‘Ridderkerk in Bedrijf’ spreken we elke maand een andere ondernemer. Over bedrijvigheid en ondernemerschap in Ridderkerk.