Neerstorten Lancaster-bommenwerper herdacht

4 juli 2024, 09:00
Links: burgemeester Marco Oosterwijk en kinderburgemeester Maya van den Ham leggen een krans. Rechts: leerlingen plaatsen allemaal een roos.

Bij het Lancaster-monument aan de Rijksstraatweg werd donderdag 27 juni het neerstorten van de Lancaster-bommenwerper uit de Tweede Wereldoorlog herdacht. Met toespraken en kransleggingen stonden Ridderkerkers stil bij de crash uit 1943.

Burgemeester Marco Oosterwijk legde samen met kinderburgemeester Maya van den Ham een krans bij het monument. Dat deed ook Elsa van Gelderen namens The Royal British Legion en adjudante Nicole Mitchell namens de Canadese ambassade. Leerlingen van basisschool De Piramide plaatsten allemaal een roos bij het monument. De school heeft het monument in 2005 geadopteerd. Muziekvereniging Harpe Davids verzorgde de muziek.

Jan-Paul Apon, voorzitter van het Ridderkerks Veteranencomité, sprak de aanwezigen toe. Net als burgemeester Marco Oosterwijk: “In het vliegtuig zaten vijf Engelse en twee Canadese jonge mannen. Ze vochten voor de vrijheid van ons land. Niet eens hun eigen land! En dat hebben ze met hun leven moeten bekopen, op hele jonge leeftijd. We kunnen daar alleen maar heel diepe bewondering voor hebben. Juist daarom blijven we hen herdenken en verdienen ze het dat wij hun namen blijven noemen.”

Neergeschoten

Aan de Rijksstraatweg stortte op 29 juni 1943 een Britse Lancaster-bommenwerper neer. Het vliegtuig was op weg naar Engeland en werd door een Duits jachtvliegtuig neergeschoten. Zes bemanningsleden kwamen om. Eén bemanningslid overleefde de crash. In 2002 is het Lancaster-monument geplaatst. Op het monument staan de namen van de omgekomen bemanningsleden.