Monument voor 75 jaar Molukkers in Ridderkerk

20 juni 2024, 09:00
De Molukse gemeenschap overhandigde het advies aan burgemeester Marco Oosterwijk.

De Molukse gemeenschap in Ridderkerk heeft donderdag 13 juni haar advies voor een Moluks monument overhandigd aan burgemeester Marco Oosterwijk.

De overhandiging vond plaats bij het water in het parkje aan de Coosje Ayalstraat. De Molukse gemeenschap zou dit een mooie plek vinden voor het uiteindelijke monument.

Monument

In 2026 is het 75 jaar geleden dat Molukkers in Nederland, en dus ook in Ridderkerk, kwamen wonen. Om deze geschiedenis te markeren wil de gemeente Ridderkerk graag een monument plaatsen. De gemeente vond voor het tot stand komen van het monument belangrijk dat de Molukse gemeenschap vanaf het prille begin betrokken was. Daarom zijn er verschillende bijeenkomsten georganiseerd waarin samen met de Molukse gemeenschap een advies voor het monument opgesteld is.

Advies

In het advies staan aanbevelingen waar het monument aan zou kunnen voldoen. Zo hoopt de Molukse gemeenschap dat het monument verbinding brengt tussen het heden en het verleden, met een blik naar de toekomst. Het is mooi als het monument alle Ridderkerkers aanspreekt. In het advies zijn ook (Molukse) kunstenaars aangedragen en is er over een locatie nagedacht. De Molukse gemeenschap vindt het mooi als het monument een plekje in het water krijgt. Dit vanwege de symboliek met de Molukken, een eilandengroep.

Geschiedenis

In Ridderkerk wonen Molukkers met een christelijke en islamitische achtergrond. De eerste groep Molukkers kwam in 1951 in kamp Q wonen. Dit waren enkele KNIL-militairen en vrijgezelle mannen die bij de politie hadden gewerkt en in de scheepswerven aan de slag gingen. Vanaf het midden van de jaren vijftig kwamen er gezinnen uit Zeeland, waarvan de mannen een opleiding hadden gevolgd tot lasser. Ook zij gingen werken bij de scheepswerven, zoals Boele en Gusto. In 1962 kwamen er Molukse gezinnen uit Nieuw Guinea en tussen 1966 en 1969 islamitische families uit kamp Wyldemerck.
Ridderkerk heeft nooit een Molukse wijk gehad, waardoor er altijd veel contact is geweest met de andere Ridderkerkse bewoners, met vele gemengde huwelijken tot gevolg. De Molukse bewoners zoeken elkaar in 2024 nog steeds op en bij belangrijke gebeurtenissen komt men samen.