Mét in plaats van over mensen praten

10 oktober 2024, 09:00
Voorzitter Piet de Vries (l) van Stichting Integratie Ridderkerk en Farid Siavash, vertegenwoordiger van de Afghaanse Culturele Vereniging (ACV) in de social store, waar de SIR spreekuren en activiteiten aanbiedt.

Hoe worden statushouders onderdeel van Ridderkerk? Stichting Integratie Ridderkerk (SIR) staat in nauw contact met statushouders, organisaties, de gemeente en Vluchtelingenwerk om ervoor te zorgen dat kleine problemen niet groter worden.

Op initiatief van de gemeente werd zes jaar geleden Platform Participatie Vluchtelingen Ridderkerk (PPVR) opgericht. Piet de Vries werd voorzitter van de PPVR. Piet: “Vanaf het begin besloten we dat we mét mensen uit andere landen gaan praten, niet óver.” Vrijwilligers en vertegenwoordigers van verschillende organisaties en gemeenschappen werden daarom uitgenodigd zich aan te sluiten. Het werken vanuit die gedachte zet de SIR voort.

Farid Siavash sloot zich aan als vertegenwoordiger van de Afghaanse Culturele Vereniging (ACV). Hij vluchtte 24 jaar geleden met zijn gezin uit Kabul en kwam terecht in Ridderkerk. In Afghanistan heeft hij journalistiek aan de universiteit gestudeerd en voor de krant, radio en televisie gewerkt. “Mijn vrouw en ik maakten in Nederland direct de beslissing: we gaan er, hier in een veilig land, wat van maken. We vroegen ons af: ‘Hoe kunnen we onze kinderen voorbereiden om hier te integreren en participeren? Toen we de taal een beetje konden, wilden we zo snel mogelijk wat terug doen voor Nederland.”

Hij schrijft het woord ‘impossible’ op een papiertje. “Waarschijnlijk kijk je negatief naar dit woord. Maar je kunt het makkelijk positief maken: I’m possible. Ik probeer altijd mee te geven: kijk naar de positieve kant van een probleem. De beeldvorming over vluchtelingen bijvoorbeeld, is overwegend negatief. Met de SIR brengen we daar in Ridderkerk verandering in, door maatwerk te bieden voor iedere cultuur en hun zo te laten integreren en participeren.”

“We bieden maatwerk voor verschillende culturen.”

Zo betrekt de stichting vluchtelingen zo snel mogelijk bij de activiteiten van de SIR en daarmee de Ridderkerkse samenleving. Bij het eerste contact van de gemeente met de statushouders die in Ridderkerk toegewezen worden, is de stichting direct aangehaakt.

Piet: “Ook hebben we ongeveer zeventig Ridderkerkers die statushouders bezoeken om ze wegwijs te maken in Ridderkerk. Maar we hebben nog zeker dertig buddy’s nodig om aan de vraag te kunnen voldoen.”

Op dit moment is de SIR ook bezig de kennis en vaardigheden van vluchtelingen in Ridderkerk in kaart te brengen. Farid: “Als vluchteling moet je vaak je diploma bij vertrek weggooien of afstaan. We kijken daarom met de gemeente en werkgevers hoe we hun, ook zonder diploma, kunnen inzetten om het arbeidstekort te verhelpen.”

Kijk op de website Samen in Ridderkerk voor meer informatie en het aanmelden als buddy.