Méér dan een simpele sportschool

11 juli 2024, 09:00
René en zijn team willen Ridderkerkers lekker in beweging brengen.

Samen met zijn vrouw Esther begon René van Kuijk in 2006 met Kicks Ridderkerk. Hij gaf les in een kleine sporthal. Inmiddels is Kicks uitgegroeid tot een volwaardige sport- en boksschool aan de Kerkweg. Kicks is geen standaard sportschool, integendeel. “We zijn een stichting en dat betekent dat we geen winst maken”, legt René uit. “We ontvangen ook geen subsidies of andere donaties. We draaien geheel zelfstandig en daar ben ik heel trots op.”

Boksen, dansen, fitnessen, personal training, cardioboxen, kleuterboxen en nog veel meer. Het aanbod van Kicks Ridderkerk is divers. Jong en oud is er welkom. “We willen vooral dat Ridderkerkers lekker kunnen bewegen. Of ze nu drie of honderd jaar oud zijn. Sommige kinderen doen met 3 jaar al aan kleuterboksen. Ze leren spelenderwijs om te vallen en rollen. De kruislingse bewegingen zijn bovendien goed voor hun hersenen, voor de taalontwikkeling. En het is een leuke manier om vroeg met sporten en bewegen kennis te maken.” Het oudste lid is 78 jaar. De oudere leden willen vooral lekker bewegen en een kletspraatje maken. “Bij Kicks is iedereen welkom. Of je nou dik, dun, geel, paars, arm of rijk bent. Als we maar respect hebben voor elkaar. Ons motto is: leer van de ander, maar blijf bij jezelf. Dat zegt genoeg.”

Maatschappelijke inzet

René doet samen met zijn team ook veel voor de Ridderkerkse maatschappij. Hij geeft les aan leerlingen van het Farelcollege en het Máximacollege. “Deze scholen geloven in bewegend leren. Het sporten helpt bij het krijgen van de juiste mindset.” Sommige leerlingen voelen zich zo thuis bij Kicks, dat zij er meerdere keren in de week binnenlopen. “Misschien is het zelfs meer dan thuis voelen. We hebben oog voor iedereen die hier binnenloopt. Ze krijgen waardering en voelen dat zij meedoen aan de maatschappij. We zien de leerlingen echt groeien en dat geeft veel voldoening.” Ook traint de politie een paar keer per jaar in de sportschool.

Zonder zijn team is René nergens. Zo’n 30 vrijwilligers zetten zich in voor Kicks. Ze geven een aantal uurtjes per week training, maken schoon of doen klusjes. “Het is een hecht team, dat altijd voor mij klaarstaat. Zonder deze mensen kan de stichting niet overleven. Samen zijn wij Kicks.”

Op dit moment huurt René het pand aan de Kerkweg. Zijn wens is om een eigen pand te kopen. “Zodat Kicks Ridderkerk over 20 jaar nog steeds een plek is waar iedereen kan komen sporten.”

Kijk op de website van Kicks Ridderkerk voor meer informatie.