Mattie Meetings: activiteiten voor eenzame jongeren

5 september 2024, 09:00
Van links naar rechts: ambassadeurs Jordy Stiefel, Moriën Offermans, Naomi Spuij, Duncan Neeleman en Tom Remkes.

Lasergamen, barbecueën of naar de Efteling: het is maar een greep uit de activiteiten die de ambassadeurs van de Mattie Meetings organiseren. We spraken Duncan Neeleman, Jordy Stiefel en Naomi Spuij.

De Mattie Meetings van Facet Ridderkerk zijn er voor jongeren tussen de twaalf en achttien jaar die zich eenzaam voelen. Ieder kwartaal organiseren de veertien ambassadeurs op een donderdag- of vrijdagavond minimaal één gratis activiteit.

Eenzaamheid onder jongeren tegengaan, dat is het doel. Precies dat trok wat Jordy aan om een kijkje te nemen. “Ik voelde me eenzaam en ging al een tijdje naar de soos+. Dat is speciaal voor jongeren die moeilijker contact leggen. Toen ik bekend werd met de Mattie Meetings ben ik al snel ambassadeur geworden.”

Duncan ging ook regelmatig naar de soos. Toen hij werd gevraagd mee te helpen met het opzetten van de Mattie Meetings, zei hij gelijk ‘ja’. Hij vertelt: “In het begin namen vooral de medewerkers van Facet het initiatief voor activiteiten. Tegenwoordig doen wij als ambassadeurs bijna alles zelf. Aaron Broere en Saif Gaffar van Facet zijn wel bij elke activiteit aanwezig.”

“We hebben in hetzelfde schuitje gezeten als zij.”

De ambassadeurs brengen jongeren tijdens een activiteit met elkaar in contact en letten erop dat niemand zich buitengesloten voelt. Ook maken ze zelf een praatje met de jongeren. Tijdens een activiteit waarvoor groepen worden gemaakt, zorgen de ambassadeurs ervoor dat die goed verdeeld zijn. Duncan: “Zo bestaat een groep niet alleen uit jongeren die elkaar al kennen.”

Tijdens de Mattie Meetings is het niet alleen dollen, zo vertellen de ambassadeurs. Er worden ook serieuze gesprekken gevoerd. Duncan: “We hebben een keer een movie night georganiseerd, maar tijdens een film praat je niet echt met elkaar. We hielden daarom pauzes om met elkaar te kletsen.”

Naomi kwam ook via de soos bij de Mattie Meetings terecht en doet het vrijwilligerswerk, net als Duncan en Jordy, met veel plezier. “We kijken altijd of iemand zich comfortabel voelt om ergens over te praten. Soms kan een simpele vraag als ‘hoe is het op school?’ al tot een goed gesprek leiden.”

Jordy noemt ook dat hij soms moeilijke verhalen te horen krijgt: “Misschien komt dat doordat wij niet veel ouder zijn, dat ze ons in vertrouwen nemen. We hebben in hetzelfde schuitje gezeten als zij. Sommigen zijn bijvoorbeeld bang dat er iets in hun familie gebeurt, of om uit huis geplaatst te worden als ze hun verhaal delen bij een medewerker van Facet.”

De ambassadeurs willen jongeren oproepen om vooral niet bang te zijn om zich aan te melden voor een Mattie Meeting. Duncan: “Iedereen komt juist naar een Mattie Meeting om nieuwe contacten te maken. We willen dat geen enkele jongere zich eenzaam voelt.”

Kijk op @jongridderkerk voor meer informatie en het aanmelden.

Het gemeentebestuur vindt het belangrijk om positieve verhalen van jeugdige Ridderkerkers te vertellen. We benaderen hiervoor onder andere Ridderkerkse scholen, organisaties en verenigingen om, in overleg met de kinderen en hun ouders, deze verhalen te delen.