Leerlingen kunnen weer veilig fietsen

24 oktober 2024, 09:00
Wethouder Ton Overheid deelde maandag fietslampjes uit bij de fietscontrole bij de Rehobothschool. Wijkagent Vera Prins wees de leerlingen op het belang van fietsverlichting.

Leerlingen van de groepen 8 van de Ridderkerkse basisscholen krijgen deze week een fietscontrole. Wie zijn of haar fiets heeft laten controleren, krijgt fietslampjes cadeau.

Afgelopen maandag kreeg iedere leerling van de Rehobothschool die zijn of haar fiets liet controleren een fietslampje uitgereikt. Morgen, vrijdag 25 oktober, zijn de basisscholen De Klimop en De Driemaster aan de beurt. In de andere klassen is er via een quiz ook aandacht voor verkeersveiligheid. De kleuters gaan aan de slag met een verkeers-memoryspel.

Er werd dinsdag bijvoorbeeld gekeken of de remmen goed werken, het zadel niet los zit en of het voor- en achterlicht van de fiets het doen. Voor iedere leerling van groep 8 die de hele checklist kon afvinken, waren er fietslampjes. De boa’s hielpen mee met uitdelen. De leerlingen die een reparatie aan hun fiets moeten laten doen, kunnen hun fiets binnenkort opnieuw laten controleren.

Met deze actie willen Gemeente Ridderkerk en Facet Ridderkerk de leerlingen van groep 8 ervan bewustmaken dat het belangrijk is dat hun fiets veilig is. Volgend jaar gaan de leerlingen naar het voortgezet onderwijs en fietsen zij daar waarschijnlijk zelf naartoe. Wethouder Ton Overheid: “Zeker nu het in de ochtend later licht wordt en in de avond vroeger donker, is het belangrijk dat fietsen goede verlichting hebben. Zonder lampjes ben je voor het andere verkeer niet te zien in het donker. Met fietsverlichting heb je ook zelf beter zicht. Het zorgt dus voor iedereen voor een veiligere verkeerssituatie.”