Laaggeletterdheid ervaren met Escape Koffer

10 oktober 2024, 09:00
Wethouder Edward Piena (m) waagde zich ook aan de Escape Koffer, met hulp van Taalambassadeur Parisa Akbarzadeh Poladi (l) en adviseur laaggeletterdheid Reint van der Vlis van Stichting Lezen & Schrijven.

Ridderkerkers konden dinsdagochtend ontdekken hoe het is om moeite te hebben met lezen en schrijven. Ze konden meedoen aan een spel van Stichting Lezen & Schrijven.

Stichting Lezen & Schrijven kwam hiervoor samen met taalambassadeur Parisa Akbarzadeh Poladi naar het Taalpunt in de bibliotheek. Deelnemers konden met de Escape Koffer ervaren hoe het is om moeite te hebben met lezen en schrijven. Dit is een draagbare escaperoom. Spelers liepen vast in taal en merkten hoe frustrerend dit kan zijn.

Ook wethouder Edward Piena deed mee. “Er zijn helaas steeds meer mensen die moeite hebben met taal en basisvaardigheden. Het is daarom belangrijk dat wij als medewerkers van de gemeente, maar ook anderen weten hoe het is om niet taalvaardig te zijn. De Escape Koffer maakt hier mensen op een leuke manier van bewust.” Bezoekers konden ook terecht met vragen over het aanbod van gratis taallessen, rekenlessen en lessen rond digitale vaardigheden.

Deze activiteit werd georganiseerd in de Week van de Toegankelijkheid, die loopt van 7 tot 13 oktober. Mensen met een beperking moeten – net als ieder ander – volledig en volwaardig kunnen meedoen aan de samenleving.

Heeft u moeite met taal, rekenen en/of digitale vaardigheden? Dan kunt u in Ridderkerk bij het Taalpunt terecht. Dat is een plek in het gemeentehuis waar iemand van het Taalhuis aanwezig is. Het Taalpunt is iedere dinsdag van 13.00 tot 15.00 uur. U kunt gratis taal- en rekenlessen volgen of cursussen om uw basisvaardigheden te verbeteren.