Hulde aan Ridderkerkse veteranen

27 juni 2024, 09:00
Tijdens de Veteranendag konden aanwezigen een ritje maken in een legervoertuig.

De Ridderkerkse Veteranendag stond zaterdag 22 juni in het teken van respect, waardering en ontmoeting. Op het zonnige Koningsplein was het de hele dag één groot feest ter ere van de veteranen.

Jan-Paul Apon, voorzitter van het Veteranencomité, heette de veteranen en hun partners van harte welkom en opende de dag met een mooie toespraak. “Vrijheid, vrede en veiligheid zijn helaas nog steeds niet vanzelfsprekend. Misschien wel minder vanzelfsprekend dan ooit. Militairen gaan verder waar anderen stoppen. Vroeger en nu. In de hoop dat er op enig moment weer licht aan het eind van de tunnel zal zijn.” Daarna was er een minuut stilte en werd gezamenlijk het Wilhelmus gezongen. Vervolgens sprak burgemeester Marco Oosterwijk de veteranen toe. “Vandaag willen we veteranen erkenning en waardering tonen en hen bedanken voor hun inzet in dienst van de vrede.”

Gezelligheid

Het Koningsplein was zaterdag omgetoverd tot een feestelijke locatie waar voor jong en oud van alles te beleven was. Men kon een rondrit in een legervoertuig maken of genieten van heerlijke poffertjes en friet. Kinderen konden allerlei oud-Hollandse spelletjes uitproberen, zoals ringwerpen, ezeltje prik en mens erger je niet. Muzikale bijdragen waren er van muziekvereniging Harpe Davids en het duo Swing the Mood. De Ridderkerkse zanger Guus Bok sloot met zijn band Bok & Roll het muzikale deel aan het einde van de dag af. Na afloop was er een diner voor de veteranen bij het Farelcollege om bij te praten en herinneringen op te halen.

Waardering

De Veteranendag is een jaarlijks eerbetoon aan de mannen en vrouwen die zich in oorlogsomstandigheden of tijdens vredesmissies hebben ingezet voor vrede, veiligheid en vrijheid. Of dat nog steeds doen. Ook actief dienende militairen die op missie zijn geweest hebben de veteranenstatus. Dat is geregeld in de Veteranenwet van 2013.