Het hele jaar door verse kruiden

26 september 2024, 09:00
Eigenaar Piet van Vugt.

De geur van verschillende verse kruiden komt je tegemoet zodra je het pand van Van Vugt Kruiden aan de Hoogzandweg 16 binnenstapt. Het kruidenbedrijf dat inmiddels 44 jaar in Ridderkerk actief is, teelt basilicum, salie, dille, rozemarijn en nog veel meer bekende en minder bekende verse kruiden. Ook eetbare bloemen en babyleafs, jong geoogste blaadjes sla, groeien in de kassen.

“We willen het hele jaar verse kruiden aanbieden aan onze klanten. We telen de kruiden zelf, in Ridderkerk en Brielle. In de winter telen we in Spanje, Italië, Israël en Marokko. Door het warme weer groeien de kruiden daar beter”, vertelt eigenaar Piet van Vugt (68).

Piet kreeg het tuindersvak met de paplepel ingegoten. Zijn vader was tuinder, dus als kleine jongen kwam Piet al regelmatig in kassen. “Mijn vader verbouwde andijvie, radijs, komkommers en andere groenten. Daar begon ik zelf ook mee.” In 1995 begon Piet met het kweken van selderij en peterselie. Deze kruiden werden toen nog gezien als (soep)groenten. Niet veel later besloot Piet zich volledig op het telen van kruiden te richten. “Onze kruiden, eetbare bloemen en babyleafs liggen in Europese supermarkten, maar ook in IJsland en Dubai. Naast supermarkten kopen ook horecagroothandels onze producten.”

Duurzaamheid

Het deels telen van producten in Nederland draagt bij aan duurzaamheid, want er worden minder kilometers gemaakt. Duurzaamheid is belangrijk bij Van Vugt Kruiden. Piet: “Onze kruiden zijn verpakt in plastic, dat dunner, kleiner en bovendien hergebruikt en weer opnieuw bruikbaar is. We gebruiken zo weinig mogelijk bestrijdingsmiddelen. We hebben zo’n 3.400 zonnepanelen op het dak liggen, we hebben geen gasaansluiting en stoten geen afvalstoffen uit. We spoelen bovendien de toiletten door met regenwater en verminderen of hergebruiken ons afval. Om het woon-werkverkeer te verminderen, rijden er elke dag eigen bussen om ons personeel vanaf OV-punten naar ons bedrijf te vervoeren en andersom.”

Familiebedrijf

Inmiddels is Van Vugt Kruiden een echt familiebedrijf. Twee zoons, twee dochters en zijn schoonzoon, inmiddels allemaal lid van de directie, werken ook in het bedrijf. “Ik heb ze nooit gedwongen of gevraagd om bij mij te komen werken. Ze zijn ermee opgegroeid en hadden er interesse in. Het voordeel van die familieband is dat we elkaar goed kennen en snel beslissingen kunnen nemen.” Naast de familie Van Vugt werken nog zo’n driehonderd mensen bij het bedrijf. Zij oogsten, wegen en verpakken de kruiden en andere producten.

De kinderen hebben de dagelijkse leiding in het bedrijf. Piet zou door zijn leeftijd al met pensioen mogen, maar voorlopig is hij niet van plan om te stoppen. “Ik ben altijd hier. Het is mijn hobby. Ik vind het geweldig om te zien hoe een zaadje uitgroeit tot een kruid, hoe alles groeit en bloeit. Dat is het mooiste wat er is. Ik moet niet meer, maar ik mag nog wel. Voorlopig ga ik door, tenzij mijn kinderen mij wegsturen”, grapt Piet.

Kijk op de website van Van Vugt Kruiden voor meer informatie.

Heeft u als ondernemer vragen aan de gemeente? Neem dan contact op met bedrijfscontactfunctionaris Mieke Jochims.

Wilt u maandelijks nieuws krijgen voor ondernemers? Stuur dan een e-mail naar ondernemen@ridderkerk.nl.

Het interview verschijnt deze week in gemeentekrant De Blauwkai. Voor de rubriek ‘Ridderkerk in Bedrijf’ spreken we elke maand een andere ondernemer. Over bedrijvigheid en ondernemerschap in Ridderkerk.