Groep 8-leerlingen De Driemaster zingen voor senioren in Het Jasmijnhuis

4 juli 2024, 09:00
Van links naar rechts: Anne, Rosanna en Lila van De Driemaster zongen met hun klas liedjes in Het Jasmijnhuis.

Het gemeentebestuur vindt het belangrijk om positieve verhalen van jeugdige Ridderkerkers te vertellen. We benaderen hiervoor onder andere Ridderkerkse scholen, organisaties en verenigingen om, in overleg met de kinderen en hun ouders, deze verhalen te delen.

Vlak voor kerst een muzikale verrassing geven aan bewoners van Het Jasmijnhuis: dat doen de leerlingen van groep 8 van De Driemaster ieder jaar. Leerlingen Anne (12), Lila (11) en Rosanna (12) blikken terug.
Een aantal jaar geleden hadden twee leerlingen van De Driemaster een goed idee: liedjes zingen voor senioren. Hun idee kwam in coronatijd, toen senioren in verpleeghuizen maar weinig bezoek mochten ontvangen. Hun meester Ruben was gelijk enthousiast. Datzelfde schooljaar ging de hele klas naar Het Jasmijnhuis. De leerlingen zongen en de meester speelde gitaar. Het was een groot succes. Sindsdien is het een jaarlijks terugkerende activiteit van groep 8.

Leerlingen Anne, Lila en Rosanna kijken er met plezier op terug. Rosanna: “Je wordt er zelf ook heel blij van, het is mooi dat je zoiets voor iemand kan doen.”
Tijdens hun optreden zingen de leerlingen drie of vier liedjes. Anne: “De meester speelt dan altijd gitaar, en één van ons op de cajon (handtrommel, red.).” Met de meester verzinnen ze welke liedjes het worden. Rosanna: “We zingen altijd christelijke kerstliedjes.” Twee weken voor hun optreden oefenen de leerlingen iedere schooldag. “We zingen het helemaal uit ons hoofd”, zegt Lila.

Ieder jaar wordt hun gezang heel goed ontvangen door de bewoners. Lila: “Sommigen vinden het zo mooi, dat ze moeten huilen.” Anne: “Het is heel speciaal.”

Aan het einde van hun optreden geven de leerlingen zelfgemaakte kerstkaarten aan de bewoners. Lila: “Daar zijn ze ook altijd heel blij mee.” Anne: “We geven ook kaarten aan de bewoners die niet bij het optreden konden zijn.” Rosanna: “Overgebleven kaarten geven we aan andere senioren.”
Als het aan de drie meiden ligt, zouden ze wel vaker met hun klas willen zingen voor senioren. Rosanna: “Een keer zei een vrouw tegen me: ‘Dankjewel lieve meid, dat mag je vaker komen doen. Anders kom je een keer op bezoek.’ Dat is natuurlijk super lief”, lacht ze.