Gemeente Ridderkerk start pilot met kabelgoottegels

6 juni 2024, 21:54

Het aantal elektrische voertuigen in onze gemeente neemt toe. Gemeente Ridderkerk start daarom met een pilot Verlengde Private Aansluiting (VPA) als alternatieve laadoplossing. De proef biedt maximaal veertien deelnemers in een periode van een jaar de kans ervaring op te doen met de VPA en de kabelgoottegel. Aanmelden kan tot en met 17 juni 2024 via www.ridderkerk.nl/vpa.

Wat is een VPA?

Bij een verlengde private aansluiting staat het oplaadpunt voor het laden op privéterrein. Het elektrische voertuig staat in de openbare ruimte geparkeerd. De laadpaal laadt het voertuig op. Om gevaarlijke situaties te voorkomen, starten we met een proef met kabelgoottegels. Dit is een tegel met een uitsparing en rubber afdekstrip waarin de kabel makkelijk is weg te leggen. Door de kabelgoottegels ligt de laadkabel van een elektrisch voertuig niet op het trottoir, maar in de tegel. Dit voorkomt (struikel)gevaar. Bij een VPA reserveren wij géén parkeerplaats voor het elektrische voertuig. Als de plek vrij is, kan de rijder hier laden. Is de plek bezet, dan is de rijder op een ander moment aan de beurt

VPA in Ridderkerk

In februari 2024 was er een vragenlijst onder de inwoners van de gemeente Ridderkerk over het onderwerp Verlengd Privaat Aansluiting. Uit de resultaten van deze vragenlijst bleek dat een overgroot deel van de respondenten interesse had een VPA. Gemeente Ridderkerk gaat de voor-en nadelen van deze manier van opladen onderzoeken en wil voor deze pilot veertien Verlengde Private Aansluitingen toestaan. De pilot duurt een jaar en de kabelgoottegels mogen ook na de pilot gebruikt worden.

Meedoen aan de proef

Aanmelden voor de pilot kan tot en met 17 juni 2024 via www.ridderkerk.nl/vpa. Ook de voorwaarden voor deelname zijn hier te vinden. Een loting op het gemeentehuis bepaalt wie er meedoet. Na uw aanmelding ontvangt u hier meer informatie over.