Feestelijke doorkomst wielervrouwen

13 augustus 2024, 14:31
Door heel Ridderkerk moedigden inwoners de rensters van Tour de France Femmes aan.

Het trok veel publiek vandaag: de internationale wielertoppers van de Tour de France Femmes kwamen door Ridderkerk. Het vrouwenpeloton met 154 internationale toprensters reed om kwart voor elf via de Oostmolendijk Ridderkerk binnen.

Een krappe twintig minuten later reden ze de gemeente via de Verbindingsweg weer uit. De rit door Ridderkerk was onderdeel van de 67 kilometer lange tweede etappe van de Grand Départ van deze internationale wielerwedstrijd voor vrouwen. Deze ging van Dordrecht via de Alblasserwaard, Kinderdijk, Ridderkerk, Barendrecht en Rhoon naar de finish op de Boompjes in Rotterdam.

De Tour de France Femmes is de grootste internationale meerdaagse wielerwedstrijd voor vrouwen ter wereld. Het is voor het eerst dat de start van de wedstrijd buiten Frankrijk plaatsvindt, en Rotterdam haalde hem binnen. Na Rotterdam rijden de rensters nog een etappe in Zuid-Limburg en dan verkast de karavaan naar Frankrijk waar de vrouwen-Tour eindigt op 18 augustus op de Alpe d’Huez.

Drie Nederlandse ploegen doen mee, en dus ook een aantal bekende Nederlandse toppers zoals Demi Vollering en Marianne Vos. Ondanks de hoge temperaturen stonden langs verschillende delen van de route mensen om hen en de andere rensters aan te moedigen. Op de Populierenlaan werden zij luid toegejuicht door de 220 jonge fietsers van Jeugdwielertour 3×2. Zij stonden met vlaggetjes langs de route.

Kijk op letourfemmes-rotterdam.nl voor meer informatie over Tour des Femmes.