Een verhaal van hoop en verbinding

11 juli 2024, 09:00
De open uitstraling van de Maranathakerk begint bij de glazen deuren.

Van potdichte deuren en een ouderwets donkerbruine inrichting met rode tapijten naar een lichte en open ruimte. De Maranathakerk heeft sinds de verbouwing van 2020 een heel andere uitstraling. “Het is een frisse, moderne, open kerk waar iedereen welkom is. Ons verhaal past weer bij de uitstraling van ons gebouw”, zegt Marleen van Houwelingen, scriba bij de Maranathakerk.

De kerkgemeente heeft ongeveer 530 leden, van jong tot oud. Iedereen is welkom. Dat bleek de afgelopen jaren wel, want het aantal leden van de kerk groeide in een paar jaar tijd met tien procent. “Ondanks dat mensen verhuizen of overlijden, blijven we groeien. Soms komen er mensen binnen die niks met het geloof hebben. Ze schuiven aan op het achterste bankje. Uiteindelijk voelen zij zich zo thuis, dat ze zich aansluiten en laten dopen. In de afgelopen vijf jaar heb ik nog nooit zoveel volwassenen gedoopt als in mijn hele tijd als voorganger”, zegt Jan Geersing.

De leden zijn heel verschillend, niet alleen in leeftijd maar ook in hun functies en achtergronden. Traditionele en moderne denkers, doeners. Het zijn juist die verschillen die zorgen voor het evenwicht. “En voor gesprekken”, zegt Jan. De leden kunnen doordeweeks deelnemen aan kringen, kleinere groepjes waar mensen lief en leed mogen delen en hun vragen kunnen stellen. “Het is een warme en betrokken club mensen met oog voor elkaar. Mensen die uit het niets binnenkomen, bespreken dingen die voor ons vanzelfsprekend zijn. We bespreken vragen en twijfels die naar voren komen”, zegt Jan.

Hoopvol

De Maranathakerk hoort bij de Nederlandse Gereformeerde Kerken. “Het woord ‘Gereformeerd’ betekent dat wij ons als kerk en kerkleden willen laten vormen en onderwijzen door wat God in zijn Woord (Bijbel, red.) tegen ons zegt. Wij geloven vooral dat Hij hoop brengt”, zegt Marleen. Jan vult aan: “Wij mensen leven in Gods wereld waarin van alles loos is. Er komt een dag dat God orde op zaken stelt en het goede van het begin herstelt.” Die hoop klinkt door in de muziek. Tijdens iedere kerkdienst spelen muziek en zang een grote rol. “Er wordt op het orgel en op de piano gespeeld. Veel leden zijn muzikaal. Je ziet dat muziek en zang verbindt”, zegt Marleen. Zowel die muziek als de kerkdienst bereikt elke week veel mensen. Niet alleen kerkbezoekers, maar ook online kijkers. “Sinds de coronatijd streamen wij de diensten op YouTube. Er kijken iedere week zo’n vierhonderd mensen. Ik ben dankbaar dat de diensten zoveel mensen bereiken”, sluit Jan af.

Kijk op de website van de Maranathakerk voor meer informatie.