Een kansrijke start voor ieder kind

22 augustus 2024, 09:00
Machelien Louter van verloskundigenpraktijk Nieuw Leven (l) en Ivonne Haaksema van Verloskundigenpraktijk Ridderkerk tijdens een van de voorlichtingen bij GOED Ridderkerk.

De eerste duizend dagen zijn voor kinderen cruciaal voor een goede start van hun leven. Partners van de coalitie Kansrijke Start werken samen om ieder kind een goede start te geven. We spraken verloskundigen Ivonne Haaksema en Machelien Louter.

Het programma Kansrijke Start is vanuit de Rijksoverheid opgezet om (aanstaande) ouders te helpen zodat hun kinderen zo gezond mogelijk hun leven kunnen starten. Gemeente Ridderkerk is projectleider van Kansrijke Start Ridderkerk. Deze coalitie bestaat uit verloskundigen, kraamzorgorganisaties, het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Rijnmond, huisartsen, Voedselbank en Kledingbank Ridderkerk en het wijkteam van de gemeente.

Het grootste resultaat van de coalitie vinden Ivonne van Verloskundigenpraktijk Ridderkerk en Machelien van verloskundigenpraktijk Nieuw Leven de verbetering van de samenwerking. “We weten elkaar nu veel beter te vinden. Dit betekent voor (aanstaande) ouders dat zij sneller doorgestuurd kunnen worden wanneer dat nodig is en ook sneller de juiste hulp krijgen,” vertelt Machelien.

De coalitie komt regelmatig samen om onder andere gezinssituaties te bespreken. Ivonne: “Soms loopt het voor de ouders anders dan verwacht na de komst van een baby. Dan kijken we binnen de coalitie welke hulp geschikt is.”

Ouders kunnen sneller doorgestuurd worden.

Voorlichting

Ook zijn de verloskundigen erg positief over de gratis voorlichtingsavonden die zijn ontstaan uit de samenwerking. Ivonne legt uit: “Dit doen we iedere zes weken bij GOED Ridderkerk met een kraamverzorger en een jeugdverpleegkundige van het CJG. Alle aanstaande ouders zijn welkom op een van de avonden vanaf twintig weken zwangerschap.”

De coalitie doet ook mee met het landelijke programma Nu Niet Zwanger. Hiermee helpen ze inwoners die aangeven (voorlopig) niet in verwachting te willen raken. Denk aan hulp bij anticonceptie en het voorkomen van een (nieuwe) zwangerschap door voorlichting.

Niet alleen ouders die er zelf om vragen, kunnen hulp krijgen. Soms stelt een partner van de coalitie dat zelf voor. Bijvoorbeeld als een wijkcontactfunctionaris van de gemeente verwacht dat er problemen kunnen ontstaan wanneer iemand binnenkort opnieuw zwanger raakt. Machelien: “Zo helpen we vanuit de coalitie (aanstaande) ouders bewust te laten kiezen voor een zwangerschap en hun kinderen een zo goed mogelijke start te geven.”