Deelnemers Nijmeegse Vierdaagse in het zonnetje

11 juli 2024, 09:00
Ridderkerkers die meedoen aan de Nijmeegse Vierdaagse kwamen vorige week bij elkaar in het gemeentehuis.

Meer dan 45.000 wandelliefhebbers verschijnen op dinsdag 16 juli aan de start van de Nijmeegse Vierdaagse. Onder hen al jarenlang een aantal inwoners van Ridderkerk. Zij werden op woensdag 3 juli in het zonnetje gezet door het gemeentebestuur.

Wethouder Henk van Os sprak de wandelaars toe en wenste hen veel succes in hun jacht op het felbegeerde vierdaagsekruisje. Onder de wandelaars die waren ingegaan op de uitnodiging van de gemeente waren er ruim tien die voor de eerste keer meedoen aan de vierdaagse.

Twee aanwezigen doen al meer dan dertig jaar mee aan het wandelevenement: 33 en 34 jaar om precies te zijn. Wethouder Van Os vroeg of deze twee nog tips hadden voor de beginners: “Gewoon doen, genieten en volhouden!” Voor alle Ridderkerkse deelnemers was er een kleine attentie: een reflecterende armband en een goodiebag. Het was het derde jaar op rij dat de wandelaars voorafgaand aan het evenement in het zonnetje gezet werden.

Grootste wandelprestatietocht

De vierdaagse van Nijmegen is de grootste wandelprestatietocht ter wereld. De Nijmeegse Vierdaagse begon in 1909 met tien deelnemers en een paar vrijwilligers. Het groeide uit tot een evenement met dit jaar ruim 45.000 deelnemers en honderden vrijwilligers. De deelnemers hebben meer dan 70 verschillende nationaliteiten, van 11 jaar tot 90-plussers. Ze lopen afstanden van 30, 40 of 50 kilometer in de Waalstad en haar bosrijke omgeving.